I gamle dager ville en bekymret far kanskje ha oppfordret sin datter til å ta en taxi hjem fra byen, for å være trygg. Slik er det dessverre ikke lenger. Når byer i Vest-Europa blir stadig mer multikulturelle blir drosjer et stadig farligere sted å være, spesielt for kvinner.

I løpet av 2022 og så langt i 2023 er det blitt gjort minst 100 anmeldelser om seksuallovbrudd i drosjer i Sverige, ifølge svensk politi.

SVT har gjennomgått alle tilbakekall av drosjesjåførkort i løpet av året. Kartleggingen viser at minst 36 sjåfører, hvorav elleve bare i Stockholm, har mistet sitt løyve hittil i 2023 fordi de begikk seksualforbrytelser. I 14 av tilfellene er lovbruddet begått i forbindelse med yrkesutøvelsen, det vil si under kjøring.

Tilnærmingen er nesten alltid den samme. Sjåføren henter berusede kvinner etter et besøk på puben, kjører dem til et avsidesliggende sted og låser dem inn i bilen.

For å jobbe som drosjesjåfør kreves det drosjesjåførbevis. I Sverige kan Transportstyrelsen tilbakekalle en tillatelse dersom sjåføren har en sykdom, har begått en forbrytelse eller hvis det er andre uregelmessigheter.

Seksuallovbrudd skal etter regelverket medføre at en fører mister tillatelsen selv om lovbruddet var av mindre karakter. Transportstyrelsen ser spesielt alvorlig på seksualforbrytelser, da en drosjesjåfør har ansvar for andre mennesker som trenger å føle seg trygge. Legitimasjonen tilbakekalles da i minimum tre og maksimalt fem år.

Kartleggingen fra SVT viser at det i snitt gikk rundt to måneder mellom domfellelse og opphevelse av drosjeløyve, noe som betyr at mennene har kunnet fortsette å kjøre drosje lovlig i en viss periode. Dette gjelder selvsagt ikke pirattaxier, som per definisjon kjører uten tillatelse. I ett tilfelle tok det mer enn 3 år før tillatelsen ble trukket tilbake.

«Vi kan tilbakekalle en legitimasjon inntil videre i påvente av en endelig avgjørelse. For å kunne gjøre det må vi få informasjon fra politi eller påtalemyndighet. Vi har etterspurt denne informasjonen i mange år, men vi får den ikke i det hele tatt i den grad vi ønsker og har krav på». Dette skriver Henrik Julin, seksjonssjef i Transportstyrelsen, i en e-post til SVT.

Hvordan ser han på Transportstyrelsens ansvar i denne forbindelsen, gitt at de skal føre tilsyn med slike saker?

«Vårt tilsyn er basert på at politi og påtalemyndighet gir oss den informasjonen de har».

For noen kvinner er skaden allerede skjedd.

Tilde (20) hadde nettopp flyttet til Stockholm og var ute på pub med ei venninne. Da skjedde det noe som snudde opp ned på hele livet hennes. På vei hjem stoppet taxisjåføren på et avsidesliggende sted og tvang henne til sex.

Etter voldtekten ønsket hun ikke å gå ut. Hun hadde problemer med å sove og ville bare ligge hjemme i senga. «Jeg følte meg ekkel og at alt var min feil», forteller Tilde til SVT.

Hun anmeldte saken til politiet umiddelbart. Men i dag, mer enn ett år seinere, er gjerningsmannen fortsatt ikke blitt siktet eller dømt.

Stockholm: Taxisjåfør kastet ut og drapstruet lesbisk kvinne. «Haram»

Taxisjåfører i slåsskamp om kunde i Drammen

Kjøp Douglas Murrays bok «Europas underlige død» fra Document Forlag her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.