Porsche fikk så mye uønsket oppmerksomhet for sin reklamevideo for den nye 911 S/T at de har måttet fjerne den fra YouTube. Nu ber de om unnskyldning uten helt å ville si hva de ber om unnskyldning for.

Filmen ble spilt inn i Portugal og de retusjerte vekk den berømte Kristus-statuen Cristo Rei der den mektig skuer utover Lisboa – og det gikk ikke upåaktet hen på sosiale medier. Efter retusjeringen sto bare en tom betongsokkel tilbake.

Oppgir ingen grunn til fjerningen

Søndag publiserte Porsche en ny video av 911 S/T i Portugal hvor Cristo Rei, «Kristus Konge» fremdeles står der og velsigner Lisboa by.

– I en tidligere versjon av lanseringsvideoen for 911 S/T ble et referansepunkt fjernet. Dette var en feil, og vi beklager eventuelle krenkelser, heter det i den nye presentasjonsvideoen for Porsche 911 S/T.

Den portugisiske avisen Notícias ao Minuto har spurt Porsche Portugal hvorfor de fjernet Kristus-statuen, men det ville de ikke kommentere.

Fremdeles på nettet

Selv om Porsche har slettet reklamevideoen fra YouTube, er den fortsatt tilgjengelig.

Et monument viet Jesu hellige hjerte

I begynnelsen av Annen verdenskrig lovet de portugisiske biskopene at om Portugal ble spart for krigen, skulle det reises et monument:

– Hvis Portugal blir spart fra krigen skal det reises et monument over Lisboa viet Jesu hellige hjerte, et synlig tegn på hvordan Gud gjennom kjærlighet ønsker å erobre hele menneskeheten.

Cristo Rei-monumentet ble innviet på pinsedagen 17. mai 1959 og det samlet mer enn 300.000 mennesker.

Cristo Rei rager 215 meter over havet og har en total høyde på 110 meter. Sokkelen er 82 meter høy, statuen 28 meter, det samme er Kirsti favn, altså avstanden mellom hendene. Sokkelen rommer også et kapell.

Hvorfor skjule Jesus? 

Dette ville ikke Porsche vise verden. Kanskje er det islamiseringen. Eller er det angst for Bud Light-effekten, salget av USAs mest populære øl gikk i dørken efter en reklamekampanje med transvestitten Dylan Mulvaney?

Cristo Rei. Foto: Arnt Jensvoll, Document

Cristo Rei. Foto: Arnt Jensvoll, Document

Porsche er ikke alene

I 2017 fjernet den tyske supermarkedskjeden Lidl kristne symboler fra emballasje på en matserie med bilder av den berømte Anastasis-kirken i Santorini, Hellas. Begrunnelsen deres var å fremstå «religiøst nøytralt». 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.