Kulturrådets nye logo til 484.000 kroner.

Kulturrådets nye logo fikk mye oppmerksomhet, men mest pepper, da den ble lansert for noen dager siden. I den forrige logoen kunne man øyne en K i den grafiske utformingen, selv om den umiddelbart ikke ga assosiasjoner til Kulturrådet.

Nå er det ingen grafisk utforming, bare fem fete streker av ulik lengde som mer er dandert ut fra en tenkt symbolikk enn visuell klargjøring. Dermed gis det ingen synlig henvisning til Kulturrådets faglige identitet eller funksjon.

Slik de fem rektangulære strekene er plassert, med den lengste loddrett og de fire andre i parvis posisjon på hver side av midtstreken, men med ulik avstand, får vi ingen holdepunkter for at den grafiske utformingen peker i retning av Kulturrådet.

Hvis midtstreken og de skråstilte strekene på høyre side skulle illudere en K, hva betyr da de skråstilte strekene på venstre side? I bokstavelig og visuell forstand har K-en vendt ryggen til disse strekene. Hva de nå egentlig betyr.

Hvis de har noe med Kulturrådet å gjøre, hvilket er visuelt innlysende, så må vel disse strekene representere mangfoldet av kunstnere og kulturaktiviteter som Kulturrådet har ansvaret for. Hvorfor vender da K-en dem ryggen? Betyr det kanskje at Kulturrådet driter i sitt ansvarsområde, slik scenekunstneren Vegard Vinge gjorde da han sprutet maling ut av rompa? En slik tolkning er kanskje ufin, men egentlig ikke i strid med Kulturrådets formål om å «strekke seg bredt ut». Fra fokus til anus.

På vegne av Kulturrådet skriver rådsmedlem Jorund Veiteberg i en e-post til subjekt.no følgende: «Vi synes vi har fått et symbol som er enkelt, tydelig og kraftfullt».

Jo da, det er enkelt, men hvor er tydeligheten og det kraftfulle? Her hadde det vært kjekt med en forklaring på hva ved de fem strekene og deres innbyrdes plassering som uttrykker tydelighet og kraftfullhet.

Mer er det vel ikke å si om Kulturrådets nye logo, bortsett fra hva den kostet. Det er designbyrået Bleed som har tegnet logoen, til den nette pris av 484.000 kroner. Med et slikt byrånavn er det ikke så rart at kundene må blø.

Kulturrådets nye logo i lego-klosser.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.