Alphabet Inc. i USA er et av verdens aller største og mektigste teknologiselskaper. De eier den populære søkemotoren Google og videotjenesten YouTube, som begge er blant de mest besøkte nettstedene i verden. Selskapet er også tungt involvert i bioteknologi, roboter og kunstig intelligens. Deres teknologi påvirker hva slags informasjon milliarder av mennesker får om alt fra klima til koronavaksiner. De har enorm makt, og står sjelden til ansvar for hvordan de forvalter denne makten.

Demokrater som Hillary Clinton i USA har fremmet den påviselig falske påstanden om at Russland «stjal» det amerikanske presidentvalget i 2016 til fordel for Donald Trump. I realiteten har Kina en mye større innflytelse i USA og andre vestlige land enn Russland har. Faktum er at russerne neppe ville ha vært i stand til å flytte på millioner av amerikanske stemmer selv om de hadde ønsket dette.

De som derimot har reell makt til å påvirke millioner av amerikanske stemmeberettigede, og aktivt bruker denne makten, er teknologigiganter som Alphabet/Google. De bruker derimot denne makten til fordel for Demokratene og venstreorienterte agendaer, så Demokratene klager ikke.

Document har flere ganger skrevet om Harvard-psykologen Robert Epstein. Han har i mange år vært kritisk til hvordan Alphabet/Google aggressivt bruker sin makt til politisk påvirkning. Epstein har brukt det siste tiåret på å overvåke Googles manipulering av nyheter, søkeresultater og YouTube-forslag. Han delte sin siste forskning med The New York Post da han var i New York for å samle inn donasjoner til neste fase av prosjektet hans.

Epsteins undersøkelser viser at Google har makten til å påvirke valgresultater i retning av selskapets venstreorienterte politiske syn.

Til tross for at de regelmessig hevder det motsatte dokumenterer Robert Epstein at Google bruker sitt tilnærmede monopol som søkemotor til å fremme venstreorienterte synspunkter, undertrykke konservative og manipulere barnas påvirkelige sinn.

De som søker etter informasjon på Google bør være klar over at søkeresultatene der på ingen måte er tilfeldige eller nøytrale.

Politiske donasjoner fra ansatte i Google, YouTube og andre datterselskaper av Alphabet gikk 94 prosent til Demokratene i 2016. Hillary Clintons største donor var Alphabet/Google.

E-poster utgitt av Wikileaks viste at Googles sjef gjennom nesten to tiår, milliardæren Eric Schmidt, spilte en avgjørende rolle i Hillarys kampanje. Han var også Barack Obamas teknologirådgiver for kampanjen i 2012. Obamas analysedirektør, Elan Kriegel, fortalte psmag.com at han krediterte teknologiteamet for opptil halvparten av Obamas fire poengs vinnermargin i 2012, nesten 2,5 millioner stemmer.

En lekket video av et Google-ledermøte etter valget i 2016 gir et innblikk i den ekstreme partiske tankegangen til medgründerne Larry Page og Sergey Brin, administrerende direktør Sundar Pichai og andre sjefer. De beklaget Trumps seier og lovet å gjøre det bedre neste gang. Brin stemplet Trump-tilhengere som «ekstremister» og sa at valgresultatet «strider mot mange av [Googles] verdier».

Som et tegn på sensur som kommer, sa Pichai at investeringer i maskinlæring og kunstig intelligens er en «stor mulighet» til å adressere det en annen ansatt beskriver som «feilinformasjon» som formidles til velgerne. Finansdirektør Ruth Porat lovet at Google vil «bruke den store styrken og ressursene og rekkevidden vi har for å fortsette å fremme virkelig viktige verdier».

Robert Epstein mener å kunne påvise at Alphabet/Google aktivt bidro til å flytte millioner av stemmer til Joe Biden under presidentvalget i 2020 ved å manipulere det folk kunne lese og se på nettet. Epstein hevder at Google i all hemmelighet brukte partiske algoritmer som systematisk gav skjev søkeresultater, med positive lenker for Biden og negative lenker for Trump, samt gå-ut-og-stem-meldinger på Googles hjemmeside rettet primært mot Demokratenes velgere.

Det er all grunn til å tro at Google og YouTube vil bruke sine muskler også under det amerikanske presidentvalget i 2024.

Epsteins nye prosjekt overvåker hvordan Googles massive psykologisk påvirkning retter seg mot barn gjennom YouTube og andre produkter. Han påviser at en liberal eller venstreorientert slagside er enda sterkere på videotjenesten enn på søkemotoren. For eksempel fant han ut at YouTubes «Up Next»-forslag til voksne for den neste videoen å se var partisk mot liberale kilder 76 % av tida.

For barn og tenåringer viser derimot data fra de siste tre månedene at prosentandelen av foreslåtte videoer på YouTube som kommer fra liberale kilder er hele 96 %.

«Så aggressive er de mot barna våre,» sa Epstein i New York i forrige uke. «Fordi de tror at de er guder».

Det er vanskelig for vanlige mennesker å oppdage eller beskytte seg mot den omfattende manipulasjonen de blir utsatt for.

Dessverre er det få som holder Alphabet/Google ansvarlige for hvordan de bruker, eller misbruker, sin enorme makt. Robert Epstein vil derimot fortsette sitt arbeid med å dokumentere skjevhetene. Han sier at den beste måten å stoppe Google på er å avsløre hva de gjør.

Han har bygget et offentlig dashbord som han håper vil være aktivt seinere i år på americasdigitalshield.org, i tide til valget i 2024. Det vil inneholde sporing av skjevheter på Google, YouTube, Facebook og Bing ved å bruke sanntidsdata fra feltagentene hans over hele USA.

Stormløp mot riksadvokaten i Texas som har gått i bresjen mot Google

Robert Epstein: Google påvirker valget i USA slik de gjorde i 2020

– Big Tech vil manipulere president­valget i USA i 2020

Google strammer grepet – nekter høyresiden annonseinntekter

Google er blitt litt som islam

Google forsøker å kvele Breitbart

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.