Robert Epstein under en høring i det amerikanske Senatet den 16. juli 2019. Stillbilde: Senator Ted Cruz / YouTube.

Googles søkeresultater og automatisk foreslåtte innhold har i 2022 gjort seg gjeldende i amerikanske vippestater på den samme politisk manipulative måten som i 2020, sier den amerikanske psykologen Robert Epstein søndag i en kronikk hos Daily Caller.

På denne måten kan Google massivt påvirke stemmegivningen ved valget i USA, hevder Harvard-psykologen, tidligere redaktør for tidsskriftet Psychology Today, forfatter, forsker og grunnlegger av American Institute for Behavioral Research and Technology.

Epsteins konklusjon bygger på analyser av store mengder data som forskningsteamet hans har samlet inn:

My research team is currently monitoring online political content being sent to voters in swing states through more than 2,500 computers owned by a politically-diverse group of registered voters (our “field agents”), and we are concerned about what we’re seeing.

Teknologiselskaper som Google er i stand til å gi publikum det Epstein kaller «flyktige opplevelser» som påvirker internettbrukere politisk uten at de selv er klar over det på måter som vanskelig kan spores.

We have so far preserved more than 1.9 million “ephemeral experiences” – exposure to short-lived content that impacts people and then disappears, leaving no trace – that Google and other companies are able to use to shift opinions and voting preferences, and we expect to have captured more than 2.5 million by Election Day.

Lekkede e-poster har tidligere vist at Google gjør dette helt bevisst for å påvirke den politiske prosessen i USA:

In emails leaked from Google to The Wall Street Journal in 2018, Googlers (that’s what they call themselves) discussed how they might be able to use “ephemeral experiences” to change people’s views about Trump’s travel ban.

Selskapet benekter det offisielt, men flere interne varslere har bekreftet at det forholder seg slik, skriver Epstein, som har fulgt med på Googles raffinerte metoder for påvirkning helt siden 2016, og har kalt selskapet verdenshistoriens kraftigste maskin for kontroll av menneskesinnet.

Folk manipuleres via søkeresultater til å klikke seg frem til «riktig» politisk mening:

These new forms of influence are stunning in their impact. Search results that favor one candidate (in other words, that lead people who click on high-ranking results to web pages that glorify that candidate) can shift the voting preferences of undecided voters by up to 80 percent in some demographic groups after a single search.

I 2020 var denne formen for påvirkning nok til å gi Joe Biden seks millioner ekstra stemmer, hevder Epstein. Metodene omfattet også selektive påminnelser:

Google was sending more go-vote reminders to liberals and moderates than to conservatives; that’s a brazen and powerful manipulation that would go completely undetected unless someone was monitoring.

Resultatene fra analysene av tilsvarende data i år viser et like foruroligende bilde, fastslår Epstein. Interessant nok er ikke søkemaskinen Bing politisert på samme måte som Google:

In swing states, and especially in Wisconsin, Arizona, and Florida, we are finding a high level of liberal bias in Google search results, but not in search results on Bing (the same pattern we have found in every election since 2016). In several swing states, 92 percent of the autoplay videos being fed to YouTube users are coming from liberal news sources (YouTube is owned by Google).

I vippestatene kan denne manipulasjonen påvirke hundretusenvis av stemmer, mener Epstein – og vil dermed kunne avgjøre valget også.

Epstein har selv erfaring med at Google kan hindre spredningen av nyhetssaker der denne formen for manipulasjon blir avslørt:

Just before the November 3, 2020 Presidential election, I was so unnerved by the extreme bias we were seeing in our data that I decided to go public. Ebony Bowden at the New York Post wrote a powerful story about election rigging that might have made the front page, but on October 30, after a phone call between an editor and a Google official, the piece was killed – no doubt because the Post was getting 45 percent of its online traffic from the company in question.

Men saken fikk et politisk etterspill som viser at Google ikke er allmektig:

On November 5, however, three U.S. Senators sent an intimidating letter to the CEO of Google summarizing my preliminary findings, and the company instantly turned off all manipulations in the Georgia Senate races.

I den grad Google påvirker mellomvalget i USA, har vi metodene for å dokumentere det, og vi vil ta vare på bevismaterialet, avslutter Robert Epstein.

Les også:

– Big Tech vil manipulere president­valget i USA i 2020

 

Synes du verden går av hengslene? Vil du forstå hva som skjer og kanskje stritte imot? Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.