
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Det er større sannsynlighet for å dø i en trafikkulykke på bygda enn i byen, ifølge ny forskning fra Universitetet i Tromsø.
De fleste bilene befinner seg i byene. Men faren for å dø i trafikkulykker er nå påvist å være betydelig større på veiene i rundt om i Bygde-Norge enn i bytrafikken.
NTB melder om saken.
Forskere fra Universitetet i Tromsø har sammenlignet faren for å dø av årsaker som ikke er helsemessige i by og distrikt, ifølge Nationen.
– Vår forskning viste at i de områdene som er minst sentrale, var det 3,3 ganger høyere sannsynlighet for å dø i trafikkulykke enn i Oslo, sier Vegard Andersen, som er en av de fire forskerne som står bak.
Metoden de har brukt er å samle alle dødsfall i trafikken over en viss periode, for deretter å se nærmere på om disse ulykkene har forekommet i sentrale eller usentrale strøk.
– Vår forskning går ikke inn på årsaken til hvorfor flere dør i trafikkulykker i distriktet. Det kan være mange årsaker til dette, deriblant at det er dårligere veier på bygda, eller at beredskapsresponsen er tregere, sier Andersen.
Fagsjef for trafikksikkerhet Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener det er mange årsaker til at flere dør i trafikken i distriktet.
– En viktig årsak er at gjennomsnittsfarten er høyere på fylkesveiene enn inne i byene. Det har vært et stort fokus på miljøtiltak i byer som gjerne fører til lavere fart, hevder Johansen.
Han mener samtidig at fylkesveiene bør opprustes. Det er her den største andelen av dødsulykkene skjer.
Mange vil tenke at dette kan være en mulig hjertesak for et utkantorientert parti som Senterpartiet. Så langt har ikke partiet kommentert forskningsrapporten.
Bestill fra Document forlag:
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:




