Storselskaper som General Mills og Volkswagen har satt Twitter-annonseringen på pause.

Dette fordi selskapene vil se an kursen plattformen vil ta under Elon Musks ledelse, skriver Wall Street Journal.

– Vi har satt annonseringen på Twitter på vent, sier talsperson Kelsey Roemhildt for General Mills.

Deres merkevarer inkluderer blant andre frokostblandingen Cheerios og is produsenten Häagen-Dazs.

Roemhildt sier videre at General Mills er forsiktige med hvor de reklamerer.

– Som alltid vil vi fortsette å følge med på denne nye retningen og vurdere pengene vi bruker på reklame, sier hun.

General Motors, bilprodusent Volkswagen, legemiddelgiganten Pfizer og Oreo-produsenten Mondelez har bestemt seg for å gjøre det samme.

Trollet er sluppet fri, skriver VGs kommentator om Elon Musk

Årsaken er bekymringer for at Musk vil ha mindre moderering av innhold på plattformen, og at dette kan føre til mer hatefulle ytringer og annet støtende innhold.

Det at Musk sparket flere av toppsjefene og varslet endringer rett etter overtakelsen, har også ført til usikkerhet.

Musk har forsøkt å berolige bekymrede selskaper med at selskapet ikke vil bli et «helveteslandskap uten regler». Dette fordi reklame er hovedinntektskilden for Twitter.

Musk har blant annet varslet et månedlig gebyr på 8 dollar i måneden for at folk med såkalte verifiserte kontoer skal få beholde verifiseringsstempelet som en annen kilde til inntekter.

Washington Post og en rekke andre medier melder at de ansatte i Twitter er informert om at opptil halvparten av dem vil bli sagt opp fredag.

I en intern epost til alle i selskapet torsdag kveld heter det at selskapet vil «gjennomgå den vanskelige prosessen med å redusere vår globale arbeidsstyrke» for å sette Twitter på en «sunn kurs».

 

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.