Oxford er kjent som et kunnskapssenter, med rike tradisjoner og vitenskapelig glorie. Men ifølge Sunday Times er det kaoset i trafikken som opptar innbyggerne i Oxford mest.

I tidligere tider ville politikerne foreslått bedre og bredere veier for å løse problemet. Men under den grønne galskapens tid vil politikere heller løse problemet ved å avskaffe bilene.

Den grønne agendaen henter inspirasjon fra nedstengningene under pandemien, som viste oss hvor illiberale våre såkalte ledere kan være.

De som legger utviklingsplaner i dag er preget av en ideologisk motstand mot biler. De fokuserer ikke på å hjelpe folk med å komme seg rundt, men om å redusere bruken av biler, skriver James Woudhuysen i Spiked.

For dette formål ønsker Oxfordshire County Council, som drives av Labour, Det liberale partiet og De grønne å dele byen Oxford i seks «15-minutters»-distrikter.

Innenfor dette området skal du oppholde deg det meste av livet. Innenfor et kvarter spasertur eller sykkeltur skal du finne alt du trenger av butikker og kulturtilbud. For bil vil du ikke ha bruk for.

I henhold til de nye forslagene vil de av Oxfords 150.000 innbyggere som kjører utenfor sitt utpekte distrikt mer enn 100 dager i året risikere å bli bli bøtelagt 70 pund.

Dette er en gjenopprettelse av middelalderens landsbyer, hvor de fleste briter oppholdt seg i det samme området hele livet. Vi skal bo i skoesker, tett sammen rundt kollektive knutepunkter.

Vi ser det samme i Norge, men Norge er best i klassen. Så her blir en lignende tanke kalt 10 minuttersbyen.

Den kompakte byen, eller 10-minuttersbyen, eller hverdagsbyen – kjært barn har mange navn – har lenge vært et hett tema innen byplanlegging. Mange mener det er fremtidens by det er snakk om. Den er kompakt og klimavennlig og kan på mange vis sees på som den ideelle byen.

Slik oppstår den nye føydalismen: sakte, men sikkert.

Den nye føydalismen: Eiendomsretten under angrep, friheten skal fjernes

Ikke forlat din tildelte sone, i hvert fall ikke så ofte – dét er politikken.

29. november avgjør Oxfordshire County Council om dette blir den nye fremtiden.

Det forventes at byrådet vil overse all motstand fra innbyggere i Oxford. Duncan Enright fra Labour, som er ansvarlig for reise- og utviklingsstrategi i området, har erklært at politikken «kommer til å gjennomføres, definitivt».

Det er ikke innbyggerne som betyr noe for de lokale myndighetene, men miljøet. Miljøet trives som kjent best uten mennesker.

De som fremmer slike prosjekter later som de bryr seg om folket i oppussede setninger som er lett å gjennomskue:

[Politikken] har potensialet til å gjøre det mulig for innbyggerne å leve på en sunn og bærekraftig måte, for eksempel ved å gjøre det enklere å reise med aktive moduser, for eksempel på sykkel og til fots, og det er derfor det er et så bærekraftig sted for utvikling, inkludert jobb og bolig… Miljøet vil være sentralt i alt vi gjør.

Hvor stammer denne idéen fra? Ifølge Woudhuysen er slike tanker skapt av en uhellig blanding av Labour, amerikansk plutokrati, FN og fransk akademia. Her har man altså samlet litt av en gjeng.

Londons borgermester Sadiq Khan er styreleder for C40, som utformet idéen.

C40 kaller seg et «nettverk av ordførere i nesten 100 verdensledende byer som samarbeider for å levere den presserende handlingen som trengs akkurat nå for å konfrontere klimakrisen».

En av initiativtagerne var tidligere borgermester i London, Ken Livingstone. Han er en velkjent motstander av bilen. Som han sa i 1999:

– Jeg hater biler. Hvis jeg noen gang får noen makt igjen, ville jeg forby de alle sammen.

Livingstone arrangerte det første C20 klimamøtet i London i 2005, og fikk støtte fra velkjente Clinton Foundation. I 2007 var det milliardæren Mike Bloomberg som var vert for det andre møtet, da under navnet C40. 36 ordførere/borgermestre fra viktige byer deltok.

Selvsagt ble denne gjengen invitert til COP21 i Paris, og det var her 15-minuttersbyen ble presentert at Carlos Moreno, professor ved Sorbonne. Moreno stilte enkle spørsmål:

– Hvorfor må en støyende og forurenset gate være en støyende og forurenset gate?

Det virker som om Moreno og hans allierte ikke forstår at varer må forflyttes, mennesker må bevege seg, og sykebiler, brannvesen og politi behøver veier for å kunne komme til unnsetning i krisetider.

Moreno høres til og med humanistisk ut når han proklamerer at byer må tilpasse seg mennesker, ikke omvendt. Likevel er det lite pro-menneskelig over konseptet. Og det faktum at det var Covid-nedstengingene som virkelig ga denne idéen et løft, sier mye i denne forbindelse.

Da Anne Hidalgo ble gjenvalgt som borgermester i Paris i 2020 fikk 15-minuttersbyen et løft. Hidalgo sa hun ville gjøre Paris til en slags «nærhetens by», hvor innbyggere stort sett oppholdt seg i sitt eget nabolag.

Dette passet jo perfekt med tanke på de nedstengningene som spredte seg over store deler av verden.

C40 inngikk forrige måned et partnerskap med blant annet FN, Moreno og det danske eiendomsselskapet NREP. Grønne og blomstrende nabolag er målet. Net Zero er også et krav. Null utslipp, null frihet.

Som vanlig er det vi vanlige folk som blir belastet med kostnadene ved 15-minuttersbyen. Vi skal nektes å besøke venner på den andre siden av byen, eller i nabobyen. Bor du et stykke fra din arbeidsplass havner du fort i trøbbel.

Behovene til barn, eldre og funskjonshemmede overses. Vi skal forvandles til en liten del av en maurtue.

Det som framstilles som en gjenoppliving av Storbritannias som et grønt og trivelig land er faktisk en tvungen drift for å sette bånd på bilistene. De hjemmene med bil må telle hvor mange ganger de bruker den for å krysse byen.

Man undres: Har disse folkene som vil gjenskape føydalismen lest historie? Det er egentlig kun to muligheter: Enten så er de så dumme at de ikke forstår hvor undertrykte de som bodde i landsbyene i middelalderen var. Eller så synes de denne formen for undertrykkelse er en riktig god idé, som bør gjentas.

I dag skryter mediene over at strømmen plutselig har blitt billig. Tror de virkelig at vi alle har glemt at en spotpris på over en krone langt i fra er billig?

Selvsagt er det greit og gå, og selv er jeg en entusiastisk tilhenger av el-sykkel. Men dette er noe som hvert enkelt menneske får velge selv, mener jeg.

Politikernes oppgave er ikke å ødelegge livene våre. Dessverre virker det som de har misforstått sin rolle.

Nedstengningene under pandemien viste veien. Energikrisen styrket mistanken. Tilliten er forduftet.

Les også:

Britisk helsevesen prioriterer klima fremfor pasienter

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.