Det er mange saker vi i administrasjonen i Document skal håndtere. Vi jobber på spreng i kulissene. Det er nettavis, Doc-TV, forlag, IT-utvikling, lesermøter, abonnement, regnskap, aksjonærer, ansatte og nye prosjekter. Listen er lang.

Document Forlag har stort salg av bøker. Vi har flere nyutgivelser underveis og planlegger to lesermøter med boklansering og direktesalg av bøker, både i Stavanger (hold av 1. juni!) og Oslo. Hittil har vi benyttet oss av kontanter og Vipps, men vi tenkte det kunne være greit å kjøpe inn en betalingsterminal for å gjøre det enklere for de av kjøperne som foretrekker å bruke bankkort.

Som tenkt, så gjort. Vi sjekket priser og funksjoner og endte på en betalingsterminal fra et selskap med navnet SumUp. Alt så veldig greit ut. Men så kom meldingen på en e-post:

Før jeg mottok terminal, fikk jeg altså beskjed om at profilen min var blitt stengt. Med en generell henvisning til punkt 13 i vilkårene (min utheving):

Ettersom Document er et aksjeselskap med orden i sysakene, statsautorisert revisor og gjennomgikk full granskning fra Skatteetaten i fjor sommer uten merknader, så er det lite som tilsier at vi skulle mistenkes for «svindel, hvitvasking, terrorfinansiering eller annen ulovlig aktivitet». Det som står igjen da, er Documents politiske profil og mitt navn, som en rekke mennesker av politiske årsaker har yndet å svartmale.

For sikkerhets skyld tok jeg kontakt og spurte om problemet besto i at jeg hadde oppgitt mine foreldres adresse i Norge, selv om jeg bor i Wales (skjemaet tillot kun norsk adresse). Det burde ikke ha noe å si hvor jeg bor, ettersom det er Document som er eier av betalingsterminalen, og ikke jeg personlig. Men det fikk jeg ikke noe svar på, annet enn en melding fra SumUp om at jeg nå hadde et saksnummer. Jeg sendte nok en e-post til personene i kundeservice, som kun opererer med fornavn:

Dette spørsmålet ble glatt oversett, og jeg mottok dette «svaret»:

«Gjerne kontakte oss»?  Ja, det gjorde jeg. Jeg ba igjen om en forklaring.

Mens dette pågikk, ble kortleseren levert til mine foreldres adresse i Oslo. Dagen etter fikk jeg da også et «svar» fra SumUp:

Beslutningen om å stenge profilen min (ubrukt sådan) er altså endelig. Det er nesten morsomt at de er frekke nok til å takke for «forståelsen». Jeg må legge til at vi selvsagt ikke lenger ønsker å være kunde av et selskap som SumUp.

Dette er dessverre ikke et enestående eksempel. Vi ble, som dere kanskje husker, også kastet ut av Selskapslokaler AS (driver Oslo Militære Samfunds selskapslokaler), av YouTube, av Eniro (reklameselskap som «endret» modell), av Facebook (Document.dk og Document.se), av Google Adsense (Document.dk). Det er tøft å drive profesjonell virksomhet når andre hele tiden forsøker å spenne bein på oss.

Jeg kan også legge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til listen. Jeg søkte i begynnelsen av november 2021 og purret et par ganger. I januar fikk jeg svar fra en av deres administratorer, som bare kunne beklage at dette varte og rakk. «Det har nok vært litt spesielt denne gang og de ønsker at Arbeidsutvalget skal ta en avgjørelse». Så langt sitter det inne at det var hovedstyret for MBL som måtte bestemme.

 

Det tok en drøy måned til. Da kom svaret:

De følgende punktene har hovedstyret gransket. Det var vanskelig å se at de teknisk sett kan si NEI til disse punktene. Selv svarer vi JA.

  • ansvarlig redaktør i samsvar med redaktørplakaten: JA
  • ivaretar anonymitetsretten og kildevernet: JA
  • fremmer fri informasjonsformidling og en åpen, redelig og sannhetssøkende journalistikk: JA
  • har et tydelig skille mellom fakta og meningsinnhold: JA
  • fremgår klart hva som er redaksjonelt innhold og hva som er kommersielt materiale: JA
  • arbeider etter de etiske retningslinjer for norske medier som er nedfelt i Vær varsom-plakaten og legger journalistfaglige prinsipper til grunn: at journalistikken skal belyse en sak fra flere sider, at den gjerne skal være undersøkende og benytte en bredde av kilder, at kildene primært skal være åpne slik at folk selv kan besiktige dem, at alle kilders etterrettelighet, kompetanse og motiver skal kritisk vurderes og alle fakta skal sjekkes: JA

Så mye granskning og en konklusjon om at det er «betydelig tvil» om at Document oppfyller kravene. Så mye for mangfoldet som MBL sier at de skal bidra til.

Vel, vi får se hva som skjer med pressestøtten også. Vi gir ikke opp håpet.

Document er avhengig av inntekter og av at vi blir behandlet som en normal og seriøs bedrift, og derfor er vi naturligvis økonomisk sårbare når vi blir avvist av betalingsformidlere og offisielle organer.

Vi vil videreutvikle Document til å bli en stor konservativ avis med tv hvor vi står fast på vår politiske linje. Vi har ikke endret noen policy verken redaksjonelt eller for kommentarfeltet. Og det kommer vi ikke til å gjøre fremover heller.

Denne jobben gjør vi sammen med dere lesere som har støttet oss utrettelig i mange år. Det blir stadig flere som forstår at behovet for et korrigerende medium er kritisk i dagens Norge.

Vi gleder oss over nye abonnenter samtidig som vi har all forståelse for dem som kontakter oss fordi de trenger en pause i betalingen nå som vanlige folk må stramme det økonomiske beltet. Som alltid kjører vi på stramme budsjetter og snur på hver krone.

Oppmuntrende e-poster og meldinger på Vipps – ja, selv på faste bankoverføringer – mottas av en takknemlig redaksjon. Hver måned, i mange år, har jeg sett en melding i banken fra bidragsyter Helge med teksten «Heia Document!». Jeg smiler fremdeles hver eneste gang.

Takk for at dere er med oss. Sammen skal vi bli større og bedre.

Heia Document!

 

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.