Hvite kjendiser inntar de røde løperne med fletter. Dette opprører dagens eksempel på woke-hysteri, studenten Ida Emilie Eseme Jensen. For kulturell appropriasjon er utålelig for den unge damen.

Om dette massive problemet har Jensen (24) skrevet et innlegg i P3 Mening.

Jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg synes dette er problematisk. Og ikke misforstå, jeg kaller deg ikke rasist fordi du går med fletter.

OK, så hun er såpass raus? Hun innrømmer faktisk at hvite kvinner kan gå med fletter uten at det er motivert av rasisme?

Ofte skjønner ikke folk hva slags fletter det dreier seg om når vi snakker om fletter og kulturell appropriasjon.

Folk skjønner nok, vi får jo ørene tutet fulle av woke-sludder i alle kanaler. Men kanskje folk har fått nok, og rett og slett ikke gidder å bry seg om påtatte følelser fra den selvmedlidende woke-mobben?

Jensen kan dog hjelpe oss med å forstå hvilke typer fletter hun i sin raushet vil tillate hvite kvinner å ta i bruk.

De tradisjonelle flettene det snakkes om i denne teksten, er ikke musefletter, pariserfletter, fiskebeinsfletter, flettekranser eller andre fletter innenfor denne kategorien.

De jeg snakker om, og som kanskje er mest populære nå, er box braids og cornrows.

Jeg er mann, og har dessuten ikke noe særlig hår å skryte av. Så disse ordene betyr ingenting for meg, og kona er bortreist, så jeg får ingen assistanse derfra.

Men poenget er uansett: Hvorfor føler Jensen at hun har rett til å bestemme hva andre mennesker gjør med håret sitt, på bakgrunn av hudfarge? Hvorfor blir sånt tull tatt på alvor?

Hvorfor i all verden gir P3 spalteplass til slikt stoff?

Du tenker kanskje «Herregud, det er jo bare hår. Slutt å bli så krenka!» Problemet her er at det er mer enn *bare* hår. Det er stjålen identitet og kampen for menneskerettigheter.

Ja, jeg tenker faktisk: Slutt å syte, det interesserer meg ikke at du blir krenka av hva slags hårsveis andre kvinner går med. Det er ditt problem, Jensen.

Det er vel mer alvorlig med den kulturelle appropriasjonen vi nordmenn opplever, som følge av at hundretusenvis av mennesker med en helt annen kultur enn oss har slått seg ned i Norge og forandret vårt land for all fremtid? De positive konsekvensene av masseinnvandring fra særlig muslimske og afrikanske land er vanskelig å få øye på, for å si det forsiktig.

Fletter ble også brukt under slavetiden for overlevelse. Det var ikke uvanlig å flette inn ris eller frø i håret, i tilfelle man ble bortført og sendt på slaveskipene.

Slaveriet, ja. Den satt! Her har ikke Norge så mye å skamme seg over. Vår kontakt med slaveriet var stort sett norske sjøfolk som ble tatt som slaver av muslimer i Nord-Afrika.

Problemet blir når hvite mennesker blir hyllet for flettene sine, mens svarte blir straffet.

Kommentar overflødig.

Jensen kommer med anekdoter, noe som er veldig typisk i slike artikler. En gang sa noen til henne at flettene hennes var ekle, påstår hun.

Vi er blitt flinkere til å snakke om rasisme og diskriminering. Men ofte blir samtalene om kulturell appropriasjon redusert til å handle om at man må få gjøre hva man vil. Og minoritetene blir stempla som overfølsomme.

Vi har ikke blitt flinkere til å snakke om rasisme, fordi små barn lærer på skolen i USA at de er rasister på grunn av sin hudfarge. Og det er ikke minoritetene som stemples som overfølsomme: Woke-hysterikerne representerer ikke minoritetene. De fleste svarte amerikanere har viktigere ting å bekymre seg for enn hårsveisen til kjendiser.

Vi ser svarte mennesker som mister jobber, blir utestengt fra utdanningsinstitusjoner og daglig blir diskriminert når de går med de samme flettene. Ikke bare i USA, men over hele verden. Dette er grunnen til at det går under begrepet kulturell appropriasjon.

Dette avsnittet gir ingen mening. Vi ser også hvite mennesker som mister jobber, som blir utestengt fra utdanningsinstitusjoner på grunn av kvotering basert på rase. Og ingenting av dette har noe som helst med kulturell appropriasjon å gjøre.

Woke: New York Times vil ha hvite menn ut av cockpiten

Fletter er noe av det jeg er blitt spurt mest om i livet mitt. Det er kjempegøy når folk vil lære mer om afrikanske hårtradisjoner! Vi er mange som med glede deler hva vi kan.

Man må virkelig være en nokså uinteressant person hvis fletter er det folk helst ønsker å prate om.

Folk fra hele verden bedriver utstrakt kulturell appropriasjon når det gjelder vestlig teknologi, musikk og kultur. Men hvite mennesker er jo ikke undertrykte, så da er det vel greit.

Jensen er for øvrig avbildet i bunad på Instagram, noe som både er kledelig og selvsagt helt greit. Men en norsk kvinne som ifører seg afrikanske fletter eller kimono er altså ikke akseptabelt?

Ellers har hun bilder av regnbueflagget og teksten «jævla sosialist» på sitt profilbilde på Facebook. Også helt greit, vi er alle forskjellige.

Kulturer er jo til for å deles, men velg heller noen andre nydelige fletter som er litt mindre problematiske.

Jeg foreslår heller at Ida Emilie Eseme Jensen lar folk gå med håret akkurat som de ønsker, uansett hudfarge. Så kan hun heller passe sine egne saker. Gjerne i bunad, viftende med et regnbueflagg.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.