«FJELLTEMA II – Mot Hardangerjøkulen fra Finse»

Det er noe ubesværet og tilstedeværende ved Jon L. Bakkens naturlandskaper, som om det er naturen selv som uttrykker seg. Maleriene hans har fascinert meg tidligere, de er hverken romantiserte, ekspresjonistiske eller modernistisk forenklede. Her er det naturen selv og spesielt fjellnaturens dramatiske og dynamiske krefter som styrer pensel og koloritt. Noen vil sikkert kalle det kopivirksomhet og lite kunstnerisk skapende, men da har de ikke skjønt sansningens funksjon og egenart.

Det er vanlig å oppfatte sansningen som mottagende og reseptiv, at noe utenfor oss er sett og formidlet gjennom øynene og videresendt til et senter i hjernen/bevisstheten. Den danske filosofen og teologen Knud E. Løgstrup forstår denne prosessen radikalt annerledes. I følge ham er ikke sansningen reseptiv, det er en ren konstruksjon hevdet han. Sansningens vesen kjennetegnes av to forhold, at den er allestedsnærværende og avstandsløs. Hører vi en lyd så er den present i hørselen og betrakter vi et landskap så er landskapet allerede present i blikket.

Det er altså ingen avstand i sansningen. Om lyden høres langt unna og landskapet har stor utstrekning, er noe tenkningen bestemmer etterhvert. De storslagne landskapsmaleriene til Jon L. Bakken synes å være unnfanget og malt i det øyeblikk sansningens avstandsløshet kommer til bevissthet. Det som særlig slår meg med L. Bakkens malerier er friskheten i atmosfæren og billedrommet, og at naturformene har en sanselig umiddelbarhet som ikke bare synes å berøre blikket, men også kjennes på huden.

Etter mitt skjønn finnes det ingen kategori for den typen maleri. Vi har noe som kalles realisme og fotorealisme, men de har ikke en tilsvarende sanselighet og friskhet i den maleriske utformingen. Enten det er snødekkede fjellandskap, havutsikt eller strie elvestryk så er naturutstrålingen umiddelbar og avstandsløs. Motivene er ikke så uvanlige, men vi møter dem i en sanselig og malerisk utforming som følger impulsene fra det skapende blikk. Det er et nyskapende grep.

«ELVETEMA I – Mot Hyljelihylen, ned mot Hakeligrend»

«FJELLTEMA III – Ved Haukeliseter»

«FJELLTEMA VIII – Fra Øye, Sunnmøre»

«FJELLTEMA, IV – Fanaråkbreen»

Galleri A:
Jon L. Bakken, malerier
Varer fra 24/3 til 24/4, 2022

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.