Islamske verdier gjør vellykket integrering umulig, ifølge en ny rapport fra den kristne svenske tankesmien Claphaminstitutet. Konklusjonen er at ureformerte tolkninger av islam inneholder en rekke læresetninger som umuliggjør vellykket integrering i Sverige, og i Europa forøvrig.

Rapporten Islamiska värderingar kontra västerländska värderingar har studert og analysert 17 ulike områder hvor det kan være konflikt mellom islamske og vestlige verdier, blant annet demokratiske friheter og rettigheter som ytringsfrihet og religionsfrihet, kvinners rettigheter og oppfordring til vold og terrorisme.

En potensiell konsensus mellom vestlige og islamske verdisett er kun mulig på tre av de sytten områdene, på de fjorten øvrige er det åpenbar konflikt mellom det vestlige synet på menneskerettigheter og islam, slik islam kommer til uttrykk i Koranen og hadithene – historiene om Muhammeds liv.

Forfatterne er tydelig på at «at en bokstavelig tolkning av disse læresetningene ikke er mulig i et åpent demokratisk samfunn».

Rapporten tar for seg tre verdisystemer, men islams verdisett skiller seg tydelig ut:

På 2020-tallet står Sverige og Europa i et spenningsfelt mellom tre dels konsistente, dels motstridende verdisystemer: for det første den kristenbaserte kulturen som historisk formet vårt kontinents menneskerettigheter og friheter basert på et bibelsk grunnsyn, for det andre den sekulære filosofien. at i løpet av det siste halve århundre har individet og samfunnet blitt frikoblet fra sine tradisjonelt kristne røtter og for det tredje en autoritær islamsk kultur som hovedsakelig gjennom innvandring har blitt et sterkt voksende element i vår del av verden.

Til tross for forskjeller mellom kristen og sekulær filosofi, har disse to verdisystemene fortsatt felles elementer som står i skarp kontrast til autoritær islam. Samtidig er det likheter mellom kristendom og islam i kritikken av individsentrert sekularisme. Men selv om disse verdisystemene har berøringspunkter, er vår konklusjon at en bokstavelig tolkning av islam inneholder en rekke læresetninger som umuliggjør vellykket integrering i Sverige og Europa, står det i rapportens oppsummering.

Islams forhold til blasfemi trekkes fram som problematisk. Profeten Muhammed «beordret drap på mennesker som kritiserte ham og dermed [satte] et godkjennelsesstempel for muslimer til å betrakte kritikere av profeten som verdig døden». Tross at det finnes ulike syn på hva slags kritikk som skal straffes og straffeutmåling, mener forfatterne at straff for blasfemi er i strid med de grunnleggende frihetene og rettighetene i et demokratisk samfunn.

Problemet gjenstår imidlertid at autoritær islam innebærer et syn på kritikk av religionens profet som er uforenlig med det vestlige synet om at alle synspunkter bør kritiseres, og at det er kritikken som bør undersøkes, diskuteres og eventuelt fordømmes, ikke personen som kritiserer.

Også islams syn på kvinnens verdi er under lupen i analysen. At kvinner, ifølge islam og sharia, har lavere verdi enn menn er så langt fra vestlige verdier om likestilling som man kan komme:

Det at kvinner ikke har en likeverdig stemme i islam er i direkte konflikt med den europeiske konvensjonen, fastslår rapporten.

Men forfatterne mener at «det hverken er realistisk eller moralsk hensiktsmessig å kreve at muslimer gir avkall på sin religiøse tro og verdiene som den troen innebærer», og leverer heller noen forslag til «hvordan samfunn i Vesten kan motvirke segregering og undertrykkelse av grunnleggende menneskerettigheter og friheter som oppstår som følge av hengivenhet til et religiøst syn»:

Samfunn i den vestlige verden må forstå at bokstavelig islam inneholder læresetninger som er moralsk forkastelige og som utgjør et hinder for en vellykket sameksistens.

Politikere, media og samfunnet for øvrig bør kunne snakke åpent om problemene med en bokstavelig tolkning av islam uten å bli anklaget for islamofobi eller truet. Uttalelser må være informative og klare.

Samfunnsinstitusjoner som aksepterer nyankomne muslimer bør kunne gi dem informasjon om at visse praksiser forkynt i Koranen og hadither ikke er akseptert i den vestlige verden fordi de bryter med vestlige verdier og lover.

Skoler og andre samfunnsinstitusjoner bør informere om hvilke konsekvenser en bokstavelig tolkning av islam kan få for vårt demokratiske samfunn.

Tilhengere av islam må være åpne for en saklig diskusjon om elementene i religionen som er i konflikt med verdiene til et åpent demokratisk samfunn.

Religionsfrihet må forsvares som en grunnleggende verdi i samfunnet.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.