Nesten en av tre lastebilsjåfører som krysser grensa til Norge, er fra Ukraina eller Hviterussland, ifølge en ny rapport fra Yrkestrafikkforbundet.

– Polen og Litauen er størst på grensekryssende lastebiltransport i Europa, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet, som er bekymret for sjåførenes lønns- og arbeidsforhold.

Antallet sjåfører fra disse landene har doblet seg de siste to åra, viser rapporten fra forbundet.

Det er fjerde gang forbundet gjennomfører undersøkelsen blant utenlandske sjåfører på Svinesund.

Årsaken er ifølge forbundet at polske og litauiske transportselskaper har byttet ut sjåfører fra hjemlandene sine med ukrainske og hviterussiske sjåfører.

– Sjåførene for disse selskapene får svært sjelden minstelønn når de kjører oppdrag i Norge. Kun 10 prosent i polske biler og 6 prosent i litauiske biler får dette, sier Klungnes.

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Kjøp Asle Tojes bok her!

Kjøp Asle Tojes bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.