Flytrafikken ved flere store svenske flyplasser måtte stenges søndag, etter angrep fra klimaaktivister. Nå krever eksperter strengere straffer.

Flyplassene Bromma og Arlanda i Stockholm, Malmö lufthavn, Landvetter i Göteborg, flyplassen i Växjö, flyplassen i Kalmar og flyplassen i Halmstad er rammet av aksjonene, og flytrafikken på to flyplasser – Bromma og Växjö – måtte stenges. Innkommende fly ble omdirigert til nærliggende flyplasser.

Limte seg fast

Det var ved 12-tiden søndag at klimaaktivister startet aksjoner mot en rekke flyplasser. På Bromma flyplass utenfor Stockholm og på Växjö lufthavn klarte aktivister å komme seg ut på rullebanene, og limte seg fast for å hindre trafikk. Selv på Malmö lufthavn klarte aktivister å komme seg helt til rullebanen.

Handlingene førte til massive politiaksjoner. Expressens reporter forteller at aksjonistene ved Bromma lufthavn handlet i omganger. Flytrafikken ble stengt etter den første operasjonen, men da trafikken så ble sluppet opp igjen, rykket nye aktivister ut på rullebanen. Aktivistene klarte å feste seg til bakken, og det tok lang tid før politiet ble kvitt dem.

Aktivister ble arrestert om bord

Flytrafikken på Arlanda og flyplassene i Halmstad og Kalmar ble rammet da aktivister om bord på fly som skulle ta av, nektet å sette seg på plass. Politiet ble tilkalt, og aktivistene ble arrestert, tatt av banen og arrestert. Her ser du filmen der politiet bærer aktivistene ut av flyet.

Personer som var til stede i avgangshallene med bannere ble sjekket og bortvist fra stedet, skriver politiet på sine nettsider.

«Terrorhandlinger»

Luftfartsekspert Jan Ohlsson kaller søndagens aksjoner for «terrorhandlinger», og sier at innbruddet på flyplassene er «totalt forkastelig».

– Det här drabbar tredje man som ska hem eller till sina arbetsplatser. Dessutom har man riktat in sig mot den absolut grönaste flygtrafiken, som ansvarar för promillen av utsläppen, sier Ohlsson.

– Det här är ju en samordnad aktion och det gör det ju ännu allvarligare. När man nu sätter straffen för dem som grips så måste man statuera exempel, annars uppmuntrar man ju till en fortsättning, sier Jan Ohlsson til Aftonbladet.

Luftfartssikkerhetsekspert Dan Larsson, tidligere sikkerhetssjef i Landvetter, sier i et intervju med Aftonbladet at sikkerheten på svenske flyplasser generelt er god og at flytrafikken vanligvis stanses så snart aktivister er til stede.

– Det är flera lager som skyddar verksamheten. Staket och teknisk utrustning. Och det blir i regel mer skydd ju närmare flygplanen man kommer, sier han.

I februar 2019 ble aktivisten Elin Ersson dømt til bot for å ha forhindret et fly med en deportert, kriminell afghansk mann fra å ta av fra Landvetter. Kriminalomsorgen anslo da at hendelsen på Landvetter medførte en merkostnad på rundt 240.000 SEK.

Aktivistgruppen Extinction Rebellion har tatt ansvar for handlingene. Minst 14 personer er pågrepet, mistenkt for sabotasje av flyplass og luftfart.

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.