På T-banen i Stockholm møter reisende store plakater med oppfordring om å snu seg vekk dersom de ser vold og overgrep. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

En ny reklamekampanje rettet mot reisende i kollektivtrafikken i Stockholm får hard kritikk. Reisende blir nemlig oppfordret til å «se bort» dersom de ser noen bli overfalt. «Vis kollektivt mot. Se bort», står det eksplisitt med stor tekst på plakatene.

Hvis man ser en kvinne bli overfalt, skal man se vekk, ta fram mobilen og chatte med trygghetssentralen, er budskapet fra Storstockholms lokaltrafik, SL.

På Twitter reagerer folk med vantro og avsky mot kampanjen:

SL mener på sin side at kollektivt mot kan være ulike ting, blant annet å se vekk. På spørsmål fra Nyheter Idag forsvarer de kampanjen nettopp ved å vise til at mot kan være forskjellige ting, og de skriver også på sin egen side at mot handler om å være oppmerksom og omtenksom.

Kollektivkurage är att vara uppmärksam och omtänksam när du vistas i kollektivtrafiken. Det är du till exempel genom att ge sittplats till någon som behöver den mer än du eller genom att kontakta SL:s trygghetscentral om du ser någon som är i en utsatt situation i kollektivtrafiken.

SL opplyser at de har 850.000 reisende hver dag, og at kampanjen skal gjøre det tryggere for Stockholms innbyggere å benytte kollektivtransport.

Twitter-brukeren Havanna beskriver sin egen frustrasjon over kampanjen: «Ikke hjelp dine medmennesker. Hvis noen blir mishandlet eller voldtatt, ring noen som kommer med saft og boller. Jeg døper kampanjen ‘Bøy nakken og håp på det beste’.»




Vi selger bøker av Hege Storhaug! Både enkeltvis og som bokpakke til superpris.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.