Hurtigruten har avbestilt gassmotorer til tre skip på grunn av koronakrisen. Her er det nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ved kai i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB Scanpix

Hurtigruten har avbestilt gassmotorer til tre skip på grunn av koronakrisen. Skipene skulle konverteres fra diesel til gass for å redusere utslipp.

Hurtigruten hadde opprinnelig bestilt motorer til å konvertere seks skip fra dieseldrift til LGN, det vil si flytende naturgass som drivstoff. Nå er motorene til tre av skipene avbestilt, skriver Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at planen fortsatt er å bygge om tre skip til LNG-drift.

– Ingen prosjekter er kansellert eller droppet. Men i kjølvannet av koronakrisen kan det komme endringer og justeringer. Tre av skipene skal oppgraderes til batteri- og gassdrift som planlagt. Disse blir også de første cruiseskipene i verden som går på biogass. Ytterligere ett skip er allerede ferdig oppgradert med helt nye lavutslippsmotorer og annen teknologi, sier Ege.

Han opplyser at rederiet vil bruke biodiesel for å oppnå de nødvendige CO2-reduksjonene i henhold til kravene fra Samferdselsdepartementet.

Hurtigruten og Havila Kystruten skal fra 1. januar 2021 dele på ruten mellom Bergen og Kirkenes. Et krav fra Samferdselsdepartementet i anbudskontrakten er at skipene skal ha 25 prosent lavere CO2-utslipp enn dagens flåte.

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.