Avdelingsoverlege Bhupinder Jassal ved legevakta i Tønsberg. Foto Tønsberg legevakt 

«Jorun» fra Tønsberg kjempet i to døgn med helsevesenet for å få en korona-test. Mandag kveld ble hun testet, omtrent samtidig som avdelingsoverlegen ved Tønsberg legevakt gikk ut i media og beskyldte henne for å lyve. Han er en lydig vasall for et helsevesen som virker totalt uforberedt på korona-viruset.

Under tittelen – Folk lurer seg til koronatester gikk avdelingsoverlegen først ut i Tønsberg Blad (betalingsmur). Saken ble raskt plukket opp av NTB, og har senere blitt ukritisk gjengitt i en rekke norske medier, blant dem også TV2. Her fra NTBs sak:

Fastleger gir etter for folk som vil teste seg, melder legevakten i Tønsberg. Folkehelseinstituttet ber folk begrense seg og holde seg til testkriteriene.

Flere bekymrede innbyggere krever å bli testet for det nye koronaviruset uten å oppfylle kravene til å bli testet, skriver Tønsbergs Blad. Ifølge avdelingsoverlege Bhupinder Jassal ved legevakten i Tønsberg endrer folk historie når de blir konfrontert med hvem som har rett til å bli undersøkt.

– Enkelte pasienter har sagt at de var i Frankrike, og når de blir avvist for testing endrer de sin historie ved neste kontakt og hevder at de har vært i Nord-Italia og krever å bli testet. (Uthevet av redaksjonen).

Sammenlign dette med hva «Jorun» fortalte oss på telefon:

Søndag morgen ringte jeg FHI, men der kom jeg bare til en generell opplysningstjeneste, så de henviste meg til legevakt eller fastlege. Jeg ringte da legevakten, hvor jeg sa at FHI hadde henvist meg tilbake til legevakt eller fastlege. Etter et par timer ble jeg oppringt av en lege fra Legevakten. Han argumenterte sterkt for at jeg ikke kunne bli testet. Jeg glemte der og da å si at jeg i uken før også hadde besøkt Milano i Nord-Italia. Legen jeg snakket med var tydelig uvillig til å ta mine bekymringer på alvor. Han lurte på om jeg led av angst. Det hele var så ubehagelig at jeg begynte å gråte i telefonen.

I dag morges, mandag, ringte jeg min fastlege. Jeg hadde i mellomtiden kommet på at jeg også hadde vært i Milano, så jeg ga beskjed om det. Da jeg ba om å bli testet for mulig korona-smitte, beklaget kontorassistenten ved å henvise til at de måtte først kontakte kommunelegen og/eller FHI, fordi de hadde slik mangel på testutstyr. Hun understreket at det ikke var vrangvilje fra deres side, men at legene var bastet og bundet av retningslinjene fra helsemyndighetene. Litt senere fikk jeg en oppringing fra en annen kontorassistent som sa at siden jeg hadde vært i Nord-Italia, kunne det kanskje bli aktuelt å teste meg. Hun skulle få legevaktlegen til å ringe meg opp igjen.

Det gjorde han, og det ble også en selsom samtale. Han forsøkte å snakke meg vekk fra dette, og mistenkeliggjorde meg fordi jeg ikke hadde sagt noe om Milano i samtalen med Legevakten på søndag. Det var åpenbart at han hadde sjekket journalen før han snakket med meg. Samtalen endte ikke med noen konklusjon, men legen lot det henge i lufte ved å si at jeg «muligens ville få en telefon med tilbud om å bli testet, etter kl 16». Jeg sa da at hvis jeg ikke kunne bli testet for korona hjemme, så måtte jeg da kunne oppsøke legevakten for å få tatt nødvendige prøver for å få fastslått sykdomsbildet, for jeg var jo syk. Det fikk jeg streng beskjed om ikke å gjøre. Jeg kunne heller ikke regne med å få tatt noen blodprøve hjemme, om det ble slik at de likevel ville teste meg for korona-viruset. (Document)

Nå ble «Jorun» testet ved syv-tiden, mandag kveld.

De kom kl 19 og tok testen i døråpningen…de var hyggelige. Og så at jeg var i veldig dårlig form og mente at jeg trengte legetilsyn så fort prøveresultatet forelå. Det kommer imorgen.

I intervjuet med Tønsbergs Blad, som nå altså står å lese i en rekke norske medier, sier avdelingsoverlegen så følgende (uthevelser ved oss):

Det er fastlegene som i flere tilfeller gir etter, ifølge Jassal.

– Det er et problem at fastlegene ikke er nøye med å følge Folkehelseinstituttets retningslinjer til punkt og prikke, sier han.

Han forteller at det er veldig begrenset med beskyttelsesutstyr og prøvemateriell.

Denne uttalelsen ble gitt omtrent samtidig med at Document stilte opp på en-til-en-samtale med Folkehelseinstituttet (FHI). Vi stilte overlege Siri Helene Hauge spørsmål om akkurat denne mangelen (uthevelser ved oss):

Vi spurte henne derfor om Norge har tilstrekkelig med test-utstyr?

– Ja, det er det i dag. Vi tester veldig mange, og foreløpig er det ikke noe mangel på test-utstyr. Men det kan selvfølgelig komme. Per i dag gir ikke dette noen begrensninger på testingen.

– Hvordan tolker du da legenes uttalelser om at de må være så restriktive og at de mangler test-utstyr?

– Det som kan være et problem noen steder i landet, er at det kan være mangel på beskyttelsesutstyr, det vil si frakk, hette, munnbind og hansker. Det ser vi nå, noen har gått tomme, og det er vanskelig å bestille. Derfor kan dette ha vært en faktor her. (Document)

Overlege Siri Helene Hauge, Folkehelseinstituttet. Foto: Geir Furuseth

Den oppmerksomme leser vil være i stand til å lese mellom linjene i overlegens svar. Siri Helene Hauge  lyver helt sikkert ikke, men hun skyver den kommende mangelen på utstyr foran seg. Da er det godt å ha påståelige legevaktleger og enfoldige medier på sin side.

Document har mottatt en rekke tips i denne saken, og det vil komme flere saker som avdekker myndighetenes og medienes tilsløring av virkeligheten. Vi ønsker oss flere tips. Send gjerne direkte til geir@document.no

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.