Nytt

Stillbilde: Michele Rosafio / YouTube.

Da nordmannen Jens Jacobsen nylig ble frastjålet seilbåten sin i Hellas, og denne siden ble benyttet til å smugle kurdiske, syriske og irakiske migranter til Italia, var han muligens ikke oppmerksom på at tyverier av seilbåter for dette formålet har pågått i Middelhavet i flere år.

Kysten av Sør-Italia har med stadig kortere mellomrom vært vitne til menneskesmugling med seilbåter helt siden migrasjonsstrømmen i 2015/16. Denne ulovlige migrasjonen på første klasse koster opp mot 10.000 euro pr. person, og de som kommer til Europa på denne måten, har normalt Tyskland som sitt endelige bestemmelsessted.

Der Spiegel har da også fattet interesse for fenomenet, som manifesterer seg flere ganger ukentlig. Etterforskere og myndigheter står i hovedsak hjelpeløse overfor til denne smuglingen, skriver det tyske nyhetsmagasinet mandag.

En anonym etterforsker hos selskapet Marine Claims Service (MCS), som leter etter stjålne fartøy på oppdrag fra forsikringsselskaper, forteller at saksmengden er økende. Og tyveriene gjelder ikke bare det østlige Middelhavet, men også i økende grad Frankrike og Spania, opplyser han.

Båter som blir stjålet, etterlates som regel utenfor kysten når migrantene er fremme. Men flere båter som brukes til menneskesmugling, er leid. I slike tilfeller settes migrantene på en gummibåt i passende avstand fra kysten, hvoretter seilbåten returneres til utleieren.

Risikoen for å bli tatt av kystvakten er relativt liten. Seilbåter er lite påfallende, i alle fall i høysesongen.

I bransjen som leier ut båter, fornemmer man at ikke alle leietagerne har rent mel i posen.

En tidligere ansatt hos en utleier av båter bekrefter at noen aktører i bransjen ser en annen vei, selv om de vet hva seilbåten blir brukt til. I tider hvor mange turister holder seg unna landet, er de glade for alle kunder. I alle fall så lenge båtene leveres tilbake.

Den illegale migrasjonen i Europa er altså avhengig av at vår verdensdel er korrupt nok til at noen som holder til her, er villige til å selge den ut.

Noen ganger straffer det seg, forteller etterforskeren:

Bare denne sommeren har han flere ganger hatt i oppdrag å spore opp forsvunne leiebåter. Noen ganger iscenesetter man et motorhavari og etterlater båten i en havn. Da drar mannskapet sin vei. Eller det kan bli hevdet at båten er sunket.

Politiet har identifisert flere ukrainere som har leid båter fra forskjellige firmaer over forholdsvis korte tidsrom, men sporene peker også mot en seilskole i St. Petersburg, hvor flere av menneskesmuglerne har skaffet seg båtførerbevis omtrent samtidig, skriver Der Spiegel.





 

Bestill Douglas Murrays bok «Europas underlige død» fra Document Forlag her!