Kunstbilde

Eugène Delacroix (1798-1863)
Olje- og voksfarger på murpuss, 714 x 485 cm, Chapelle des Saints-Anges i Saint-Sulpice, Paris.

Fransk titel: La Lutte de Jacob avec l’Ange.

Som tidligere nevnt var det nylig en brann (muligens påsatt) i Saint-Sulpice-kirken i Paris. Heldigvis ble brannen slukket raskt. Hvor store skadene ble, er foreløpig ikke nevnt.

I det såkalte Engle-kapellet, som ligger like til venstre for hovedinngangen i vest, finner vi vegg- og takmalerier av Delacroix, der motivene er kjempende engler. I taket finner vi erkeengelen Michaels kamp med dragen/Satan (Johannes’ åpenbaring 12, 7-10), og på veggene Heliodorus drives ut av Templet (2. Makkabéerbok 3, 21-28), og Jacobs kamp med engelen (1.Mosebok, 32, 22–32). Alle tre bilder er gjengitt her. Vi har tidligere omtalt det sistnevnte motiv og det tekstlige grunnlag her.

Her er en plan (tekst på fransk) over Saint-Sulpice:

Vi ser at Delacroix’ malerier finnes i kapellet rett til høyre for hovedinngangen mot vest, mens brannen fant sted ved en av de andre (i alt fire) inngangene. På planen sies det at bildene er fresker (fresques), men det er (skal vi si) en unøyaktighet. Fresker må males raskt på murpuss før den er tørket, og man dypper penselen i fargepulver, som vil inngå en kjemisk forbindelse med murpussen mens den tørker. Delacroix’ malerier er utført med olje- og voksfarger på tørr murpuss. Man vil da selvfølgelig ha bedre tid på seg, men resultatet blir mye mindre holdbart enn egentlige fresker. Et gruoppvekkende eksempel i så måte er Leonardos Nattverd i Santa Maria delle Grazie i Milano, malt med tempera på tørr puss (al secco på italiensk). Der er ikke bevaringstilstanden den aller beste, for å si det forsiktig. Organisk materiale som eggeplomme (brukt som bindemiddel i tempera) og olje vil også være utsatt for både insekter og mikro-organismer – og brann.