Nytt

Leder av Språkrådet, Åse Wetås, sa de sterkt frarådet navnebyttet. Tidligere leder, Sylfest Lomheim, sier han er målløs.

– Vårt primære ønske og vårt råd direkte til NSB var å beholde NSB. Det er en del av den norske kulturarven, det er et godt innarbeidet navn og kundene vet hva det står for. Det har vært vårt beste råd, sier Wetås til VG.

NSB anslår overfor E24 at navnebyttet vil koste 220 til 280 millioner over tre år. (…)

– Det er vanskelig å komme med en saklig kommentar, det må jeg innrømme. Du tror bare ikke at slikt er mulig, sier Lomheim til VG.

– Alle oppegående vet at navn er omdømme. Har de undersøkt hvor mange det er som mener dette er omdømmebyggende? En slik undersøkelse vil jeg gjerne se. Hvor mange millioner skal de betale for denne omlegginga? Hvem er navnekonsulenter? Skal denne slags personer være hemmelige? spør Lomheim

Arkitektfirmaet Snøhetta har stått for den visuelle utformingen:

Snøhetta opplyser i en pressemelding at de står bak designet og den «visuelle identiteten» til nye Vy.

 

Nytt NSB-navn får språk-slakt