Kultur

Memento

Som vi tidligere har nevnt her, viser Galleri Heer, Seilduksgt. 4B på Grünerløkka i Oslo en utstilling av Barbara Vetlands arbeider. Utstillingen åpnet den 26. januar, og vil vises til og med 10. februar.

Presentasjonen omfatter i alt 70 relieffer, i små og mellomstore formater. Materialet er leire brent ved lav temperatur, montert på svartlakkerte treplater, og fargelagt med acryl- og gullmaling. De fleste av motivene er inspirert av natur, som blomster og insekter, men vi finner også masker og skikkelser av mytologisk karakter. Lyriske fabuleringer med uendelige variasjoner over hovedtemaet Livsformer.

Et lite utvalg av utstillingens bilder, avfotografert av Document i forbindelse med åpningen:

Kriger

Tvilling

Vegetasjon II

Blomstermotiver

Svermere

I bildet Memento (noe i retning av påminnelse, gjengitt øverst)  finner vi nederst til høyre en edderkopp, og assosiasjonen går til Walt Whitmans (1819-1892) dikt A Noiseless Patient Spider, fra 1891-utgaven av Leaves of Grass:

A noiseless patient spider,
I mark’d where on a little promontory it stood isolated,
Mark’d how to explore the vacant vast surrounding,
It launch’d forth filament, filament, filament, out of itself,
Ever unreeling them, ever tirelessly speeding them.

And you O my soul where you stand,
Surrounded, detached, in measureless oceans of space,
Ceaselessly musing, venturing, throwing, seeking the spheres to connect them,
Till the bridge you will need be form’d, till the ductile anchor hold,
Till the gossamer thread you fling catch somewhere, O my soul.

I og for seg kan dette stå som en metafor for hele denne utstilling – særlig den siste linje:

Till the gossamer thread you fling catch somewhere, O my soul.

Barbara Vetland kaster ut mange tråder, som uten tvil vil catch somewhere. Alt i alt en utstilling utenom det vanlige, av en kunstner som har våget å gå sine egne veier. En utstilling man avgjort bør besøke, om man har muligheten.

Les også

-
-
-
-
-
-
-

Les også