Sakset/Fra hofta

Svenskene lever i en verden med anarkister, religiøse dårer og hemmelige, lukkede samfunn midt i storsamfunnet – som i 1800-tallets London.

Oppmerksomheten rundt de seks mennene i Sverige som er tiltalt for terrorforberedelser, forsvant raskt i norske medier. I Sverige er imidlertid allerede politiet klar med en tiltale som Aftonbladets journalist Peter Kadhammar har «skummet» gjennom. «En del skulle säga att den utredningen blottlägger problemet med invandring og segregation», skriver Kadhammar. Ja, det skulle nok en del skrive under på, for utredningen gir nemlig klare indikasjoner på nettopp dette.

Hustruen til en av de tiltalte mennene forteller at hun sjelden forlater leiligheten i Strömsund. Hun omgås ikke med svensker, får ikke ha kontakt med menn av religiøse årsaker, har syv barn – og lever på sosialstøtte.

Mannen har, i tillegg til den nevnte hustruen, skaffet seg en ny kvinne og fått barn med henne. Det er også en av grunnene til hans dårlige økonomi – det er vanskelig å forsørge åtte barn og to koner. I 2016 var han oppført med 2 400 svenske kroner i inntekt og 175 484 kroner i gjeld til kronfogden, tilsvarende den norske kemneren.

En av de andre tiltalte bor i en toroms leilighet der han deler ett rom med sin bror, det andre leier han ut til to andre personer. En av disse to mennene, som for øvrig er brødre, er også tiltalt i saken. Mannen har ikke oppholdstillatelse i Sverige – og kjenner ikke engang adressen til leiligheten han bor i, men fornekter ikke at han faktisk bor der.

Aftonbladets journalist kan strekke seg til å innrømme at man på bakgrunn av de faktaopplysningene som framkommer i rapporten fra politiet, kan diskutere både innvandringspolitikk og politiets effektivitet i denne sammenheng. «Varför är en kvinna med sju barn alls här om hon lever på skattebetalarna i självvald isolering och av religiösa skäl inte får ha kontakt med halva samhället, männen?», skriver Kadhammar. Nei, det kan man jo saktens lure på – det er dessuten mer enn halve samfunnet hun ikke kan ha kontakt med, ettersom det også inkluderer de svenske kvinnene. Og «hur många halv- och helkriminella som inte har rätt att bo i Sverige flyter omkring i samhällets utkant?»

Presis.

Dette er rimelige spørsmål å stille seg, ifølge journalisten. Men; det som slår journalisten er først og fremst tristessen og skyggeverdenen. Mennesker som jager etter et fast punkt i en kaotisk verden. I hjemlandet kan de ikke leve lengre, enten «på grund av fattigdom eller det outhärdliga förtrycket.», ifølge Kadhammar.

Finnes tryggheten i Polen? Der en av de tiltalte hadde fått oppholdstillatelse. Eller i Hellas? En av mennene hadde gresk legitimasjon. «De flyter omkring. Köper falska papper. Jobbar svart».

Han skriver om den store britiske forfatteren Charles Dickens som skildret en utrygg verden i rask endring, på 1800-tallet – sett fra datidens England – den første industrielle revolusjon. Folkevandringer innenfor Europa og fra Europa til Amerika. «Den nya tekniken och den nye ekonomin skapade enorma förmögenheter och enorma klasskilnader. Precis som nu.» Charles Dickens rakk ikke å oppleve «det märkliga och skrämmande fenomen som växte fram i den ekonomiska och politiska omvälvningens sänare skede – mot slutet av 1800-tallet – vågen av terror.»

Fanatikere som brukte pistoler og bomber for sine påståtte idealer og sitt hat mot samtiden. Uansett «etikett» var terrorismen en reaksjonær bevegelse og har ingenting med sosiale framskritt og kamp for politisk frihet å gjøre. Akkurat som nå. Skriver Peter Kadhammar i Aftonbladet.

Disse mennene er altså ofre for sin samtid og Sverige har ansvaret for alle verdens fattige, undertrykte og ulykkelige mennesker – er den klare beskjed fra Aftonbladet. Disse terrortiltalte ønsker egentlig en forandring, til det bedre, for seg og sin familie. De lever fullstendig på siden i samfunnet, de lever dels ulovlig i et samfunn. De tyr derfor til terror. Store økonomiske forskjeller er ikke av det gode – men mener faktisk artikkelforfatteren at Sverige skal ha dårlig samvittighet på vegne av millioner og milliarder mennesker i denne verden som lever i dysfunksjonelle samfunn? Og ønske alle velkommen til sitt samfunn, selv om det ødelegger alt som er bygget opp i det «svenska folkhemmet»? Og islamismen som her så tydelig kommer fram – uten navns nevnelse selvsagt – har ingen betydning?

Svenskene tar livet av ett av verdens beste samfunn å leve i, dag for dag.

 

 

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.