Kommentar

Martinus Schouman (1770–1848), «Bombardementet av Alger» (1823), olje på lerret, 95 × 159,5 cm, Rijksmuseum, Amsterdam. Foto: Museet / Wikimedia Commons.

 

To amerikanske muslimske kvinner har avlagt ed på Koranen i den amerikanske kongressen. Koranen da avla ed på, tilhørte i sin tid Thomas Jefferson, og USAs liberale jubler og mener det viser at islam alltid har vært en del av USAs fundament. De glemmer hvorfor Thomas Jefferson skaffet seg den.

Da Thomas Jefferson ble president, gikk USA, sammen med Sverige, for første gang til krig. Fienden var statene i Nord-Afrika. Fra disse statene opererte sjørøvere fritt. De angrep amerikanske handelsfartøyer, stjal varene og solgte mannskapet som slaver. Det var en kamp mellom sivilisasjoner, lenge før Samuel Huntington var påtenkt.

Jefferson leste sin koran og fant at dette var en religion uten det moralske fundamentet de selv hadde i kristen tro. Han visste altså at den kristne tro avviste slaveriet, mens islam legitimerte sjørøvernes handlinger. Thomas Jefferson forstod at makt var det eneste språket den muslimske verden forstod, at krigen var uunngåelig.

I dag ville Thomas Jefferson blitt kalt for rasist og islamofob, men det er altså på hans koran de to muslimske representantene har avlagt sin ed. Det hele blir dobbelt paradoksalt. Ikke bare fordi islam var en fiende av USA, men kanskje mest av alt fordi islams lære er den diametrale motsetning til alt det USA tradisjonelt har stått for. Det er ikke uten grunn av landet blir kalt den store Satan i den muslimske verden. Muslimer vet nemlig hva det handler om.

Den edsavleggelsen de kvinnelige representantene har avlagt, er i tillegg ikke verdt noen ting, og det av den enkle grunn at en muslim ikke kan avlegge en ed om fremtidige handlinger. Den troen de finner i Koranen, avviser nemlig en slik mulighet.

Tidene har altså forandret seg. I dag er du rasist dersom du våger å hevde at alle mennesker ikke ønsker det samme, at ikke alle er gode humanister.

Lederen for SVs inkluderingsutvalg, Marian Hussein, sa til Klassekampen 7. desember at de må ta rasismekortet tilbake, at det er rasisme «når den kulturen du er stolt av og hold kjær blir sett på som underlegen av andre».

Sumaya Jirde Ali hevdet til Klassekampen 12. desember at det er rasisme når politikere i Norge sier «de forstår bekymringen til etnisk norske foreldre som er redde for at barnet deres skal bli den eneste norske i klassen». Selv skryter hun av at hennes foreldre aldri sto fram og var bekymret da hun var den eneste muslimske somaliske jenta i klassen.

Linda Noor skrev i en kronikk i Dagsavisen 3. januar og hevdet at «muslimfiendtlige holdninger har blitt så utbredt og omfattende at det har blitt et demokratisk problem». Hun anklaget regjeringen for dens «farlige taushet» om temaet og hevdet at det kan «synes som om politikerne vegrer seg fra å sette dette samfunnsproblemet på dagsorden nettopp fordi det er så utbredt». De blir ikke motsagt.

Lars Gule hevdet på Samfunns­sikkerhets­konferansen 2019 i Stavanger at det er størst grunn til å frykte de ikke-voldelige ekstremistene, at samfunnet har et kjempedilemma med ytringsfrihet, at vi ikke kan krenke tankefriheten, men «at det er stor forskjell på å ha tankene og å ytre dem». Ingen av dem maktet å nevne de lidelser muslimer påfører seg selv og annerledes troende.

De møter for ingen særlig motstand, for å si det forsiktig. Det er ingen av dagens politikere som klarer å se at dersom disse ideene om rasisme og ekstremisme får gjennomslag, vil det bli kriminalisert å bringe lyset til de som lever i det dypeste mørke.

Islam er nemlig det samme i dag som da Thomas Jeffersons avviste den, på samme måte som kristen tro også er det. Det er da også interessant at det var på Thomas Jeffersons tid kristne aktivister startet det arbeidet som til slutt ledet til forbud mot slaveriet, et forbud islam aldri kan godkjenne.

Det er imidlertid håp. Linda Noor peker på at det er svært mange nordmenn som er kritiske til islam. Hva vi trenger, er en politiker som i likhet med Thomas Jefferson skaffer seg Koranen og Hadith, og finner ut hva det egentlig handler om: At vår kristne sivilisasjon har et helt annet utgangspunkt enn den muslimske, at å erkjenne det handler om alt annet enn rasisme, faktisk det stikk motsatte.

Vår kristne tro forplikter oss til å tale sant om det vi ser. Det er derfor ikke ondskap, rasisme eller hat som ligger til grunn for avvisningen av islam, men en dyp forståelse av at dette er en mørkets religion hvis tilhengere mer enn noen trenger den kjærligheten kristendommens Gud elsker oss med.

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.