maxbrenner.shooter

Israelerne spør seg om angrepet på Max Brenner-restauranten i Tel Aviv onsdag kveld, som resulterte i fire drepte og tre alvorlig sårede, innleder en blodig ramadan for deres del.

Muslimer blir mer religiøse under ramadan og for de voldsorienterte kan det gi seg utslag i jihad. Jihad under ramadan regnes som ekstra prisverdig.

De to slektningene på 25, Muhammad og Khalid Muhamra, kom inn på restauranten ved 2100-tiden. De var kledt i mørke dresser og hvite skjorter. Den arabiske servitøren  syntes de så kjekke ut. Hun trodde de var advokater. – Nei, de er fra Vestbredden, sa bartenderen Jabbrin, han er fra Umm al-Fahm hvor det bor mange arabere.

Restauranten er kjent for sine desserter. De to bestilte Milky Fudge Brownies. Men de spiste dem aldri. Etter et kvarter tok de frem maskinpistoler og begynte å skyte. Det brøt ut vill panikk i den velfylte restauranten.

Etter et minutt sluttet de å skyte, enten fordi de var tomme for ammunisjon eller våpnene låste seg. De la på flukt. Private sikkerhetsvakter pågrep den ene uten motstand. Den andre ble skutt og alvorlig såret. Israelerne er blitt ivrige etter å filme alt som skjer. Det ligger allerede ute flere klipp fra restauranten. Men også av den skutte palestineren.

ANNONSE

Man kan høre omkringstående si at han skal ekspederes.

In cellphone video footage from the scene, bystanders can be heard encouraging the security guards who shot and captured the terrorist to “confirm the kill” and “shoot him in the head.” Meanwhile, a photograph circulating on social media allegedly showed the injured gunmen surrounded by a team of doctors and nurses working to save him.

Akkurat som bildene fra fangemishandling i Irak skadet amerikanernes omdømme, kan slike videoklipp få følger for israelerne. Debatten om hvordan man håndterer terrorister tilspisses. Det finnes de som mener at man skal gjøre opp der og da. For flertallet av israelere er det å skyte sårede og mennesker ute av stand til å angripe/forsvare seg, noe som bryter med Israels etiske normer.

Bilder oppflammer situasjonen, og man kan tenke seg hvilket inntrykk det gjør i palestinske miljøer, som ellers ikke har noe mot terror bare det rammer jøder.

PA-styret var raskt ut med å vise forståelse for terrorangrepet, og Hamas hyller det selvsagt.

En av grunnene til tendensen til selvtekt er at angrepene skjer som lyn fra klar himmel, midt i det sivile liv. Det er mange i Israel som bærer våpen. Sjansen til å bruke dem, er der. Kniv-intifadaen er en slik trussel at israelerne ikke finner seg i det. Det er  primitive instinkter som vekkes til live.

Det viste seg at angriperne var fra den lille landsbyen Jatta ikke langt fra Hebron. De to hadde ikke arbeidstillatelser i Israel. Man må slike tillatelser for å krysse grensen. Hvordan kom de seg inn? Har de hatt medhjelpere?

Inspirert av ramadan?

Aksel Braanen Sterri skrev i Dagbladet at alle, også ikke-religiøse, bør la seg inspirere av ramadan og kopiere deler av den. Det vil være bra for sjelen.

Sterri nevner ikke med ett ord at ramadan også innbyr til en religiøs iver som hos de radikale utløses i angrep på det de mener er islams fiender. Dette har vært et vedvarende trekk ved ramadan, og det er også surer i Koranen som oppfordrer til angrep under ramadan. Hvis Sterri ikke kjenner til dette er han dårlig bevandret. Han visste heller ikke om den kristne fasteuken før påske.

Den indre reisen er imidlertid bare det ene formålet. Ramadan handler også om fellesskap og solidaritet, og det å tilstrebe å være god mot ens medmennesker. Det å gjennomgå en fysisk prøvelse sammen med andre, styrker samholdet og styrker følelsen av å være delta noe større og viktigere enn en selv

Solidaritet ut fra en ny vinkel

Sterri gir ordet solidaritet et nytt innhold. Vi skal vise solidaritet med nye landsmenn som må utholde 20 timer uten vått eller tørt.

Er tida over for å bygge nye tradisjoner, eller er det mulig å lage en sekulær variant av ramadan?

I mellomtiden er det fint mulig for ikke-muslimer å delta i ramadan, både for å gjennomgå den samme indre reisen og for å yte solidaritet med sine medmennesker. Det er kanskje for tøft for de fleste å gå rett på en måned. Men vi hadde nok alle tjent på å forsøke noen dager, om ikke for annen virkning enn at vi hadde fått solidaritet med de som denne måneden gjennomgår denne prøvelsen 20 timer hver dag.

Ville vært morsomt om Dagbladet kunne innlede med 20 timers faste i noen dager. Vi er spent på resultatet.

 

 

http://www.timesofisrael.com/in-suits-and-ties-gunmen-shatter-israelis-hope-terror-wave-had-ended/

http://www.dagbladet.no/kultur/vi-burde-alle-ta-del-i-ramadan/60189893

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629