Sakset/Fra hofta

Andsnes.jpg

Griegs ballade i g-moll, op. 24, regnes for å være norske pianisters svennestykke, men det er ikke mange av dem som har spilt den inn. Balladen er skrevet som et tema med 14 variasjoner, og bygget på en folkemelodi fra Valdres – nedskrevet av Lindemann for vel 150 år siden.

Balladen er Griegs mest ambisiøse verk for solo klaver, og definitivt et produkt av lidelse. Da han begynte å arbeide med den, var begge hans foreldre nettopp døde og ekteskapet med Nina Hagerup skrantet. Noen år tidligere hadde paret mistet sitt eneste barn, datteren Alexandra, og det var nå tydelig at de ikke kom til å få flere barn.

Grieg hadde ønsket å skrive et verk basert på denne folketonen i lang tid, men det var først etter disse personlige tragediene at inspirasjonen kom.

Leif Ove Andsnes våget ikke å gi seg i kast med balladen før han mente han var tilstrekkelig moden som pianist og som menneske. Her er resultatet – første og andre del.