Ansatte i hjemmesykepleien bryter regler for å gi god omsorg til pasientene, viser ny studie.
– De ansatte er mer lojale til pasienten enn til systemet. For dem er det viktigst å gi god omsorg, sier forsker ved Senter for medisinsk etikk på Universitetet i Oslo, Cecilie Knagenhjelm Hertzberg til FriFagbevegelse.
Hertzberg har forsket på hjemmesykepleien i tre kommuner, og under arbeidet med studien fulgte hun sykepleiere og helsefagarbeidere på jobb i flere måneder.
Da oppdaget hun at de ansatte gjorde mer for pasientene enn de egentlig skulle.
De som skal få hjelp av hjemmesykepleien, får et vedtak der det står hvilken hjelp de skal få.
– Ut fra vedtaket blir det laget lister over hvilke oppgaver de ansatte har, og hvor mye tid de skal bruke på hver oppgave, forklarer forskeren.
I tillegg skal de ansatte følge regler som gjelder overalt i helsetjenesten, som ikke å ta imot gaver fra pasienter, og ikke ta imot penger eller bankkort for å handle for dem.
I alle tre kommunene forskeren studerte, brøt de ansatte disse reglene og vedtakene.

Illustrasjonsbilde. Foto: Pexels
Selv om de ansatte for eksempel bare skulle hjelpe med å ta på støttestrømper, gjorde de andre oppgaver som å ta ut av oppvaskmaskin, tømme søppel eller tilby pasienten en dusj.
Flere hjalp også til med å handle inn mat til pasienter som ikke klarte det selv. Noen pasienter hadde heller ikke råd til mat.
– Det var mye sosial nød, ensomhet og isolasjon. Dette er en skjult del av samfunnet vårt, forteller Hertzberg.
Men selv om de ansatte brøt regler og gikk på kompromiss med egen helse og sikkerhet, var de ikke i tvil om at det de gjorde, var riktig.
– Det er egentlig ikke et dilemma for dem. For dem handler det om å gi god omsorg. Å gå på akkord med det, kan nok oppleves som veldig vanskelig, tror forskeren.
Hun mener studien viser hvor presset hjemmesykepleien er. Og at vedtakene som de ansatte skal følge, fungerer best når de er veiledende.
– Det er viktig at de ansatte får styre dagene sine selv. Vedtak fungerer veldig fint på sykehjem og sykehus. Men det blir annerledes når man er hjemme hos folk, sier hun.
– De ansatte gjør alt de kan for pasientene sine. De gjør en kjempejobb, og burde blitt sett og anerkjent enda mer, avslutter Hertzberg.
Forskning.no skrev om studien først.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

