Elbil lades opp i Bjørvika, Barcode. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

I juli endte elbil-andelen i nybilsalget på 45,1 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er ikke Elbilforeningen fornøyd med.

Stortinget har et mål om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget innen 2025, noe Elbilforeningen mener kan bli vanskelig å oppnå. De mener at elbilandelen burde vært over 50 prosent nå, og nærme seg 60 prosent ved årsskiftet, hvis målet skal nås.

– Norge er landet i verden med desidert flest elbiler per innbygger, men målsettingene framover er ambisiøse. Skal vi nå målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025, må både salgstallene opp og utbyggingen av hurtigladere holde tritt med antallet elbiler på veiene, sier kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening.

Etter første kvartal i år var elbil-andelen over 50 prosent, men salget de siste månedene drar andelen ned til 47,7 prosent så langt i år.

Denne sommeren har et stort antall elbil-eiere brukt bilen på sommerferie, noe som har ført til lange ladekøer.

– For at alle skal velge elbil, må lading gjøres enkelt og tilgjengelig. Det må bli like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin og diesel. Dit er det et stykke igjen, konstaterer Berge.

Elbilforeningen mener at det må bygges ladestasjoner for hver 50. kilometer langs fylkesveiene, samt store ladeparker med minst 50 hurtigladere for hver 150. kilometer langs hovedveinettet i Norge hvis det skal monne.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.