USA nærmer seg en poli­tisk kløft mellom nord- og sør­stat­ene som bring­er tanke­ne hen på borger­krig­en (1861–1865). Nå står sør­stat­ene på fri­het­ens side, mens nord­stat­ene velter seg i auto­ri­tære drøm­mer. Det er nå treff­ende å kalle Repub­li­kan­er­ne et kon­ser­va­tivt og tradi­sjon­al­ist­isk parti og Demo­krat­ene et sosi­a­l­ist­isk og komm­u­n­ist­isk parti.

Logg inn for å lese videre (abonnenter).

Støtt Norges viktigste uavhengige medium!

Bli abonnent

Pluss-artikler blir åpnet 48 timer etter publisering. Artikler som er eldre enn to år er forbeholdt abonnenter.