Kirill Dmitriev, leder av det statlige russiske investeringsfondet Russian Direct Investment Fund og Vladimir Putins spesielle rådgiver innen internasjonale investeringer, har på X lansert et ambisiøst forslag om å bygge en undervannstunnel som skal knytte Russland og USA sammen via Beringstredet – fra Chukotka-halvøya til Alaska.

Dmitriev kalte det potensielle megaprosjektet «Putin-Trump-tunnelen» og presenterte det som et symbol på fornyet enhet efter telefonsamtalen mellom Trump og Putin forrige uke.

Et fredsprosjekt

Prosjektet beskrives som en 112 km lang jernbane- og godstunnel som med Elon Musks The Boring Companys nye teknologi kan begrense byggekostnadene til under åtte milliarder USD – mot standard kostnadsestimat som tidligere lå på 65 milliarder USD eller mer.

Dmitriev presenterte tunnelen som et symbol på global forbindelse mellom Amerika og Eurasia. Den skal knytte landene og kontinentene sammen, åpne for felles utforskning av naturressurser og «symbolisere enhet».

Dmitriev har også utviklet et samarbeid med Trumps spesialutsending Steve Witkoff, noe som antyder at det muligens kan ligge politisk støtte bak.

Prosjektet har ifølge Dmitriev to hovedformål:

  • Å åpne for gods og jernbanetransport mellom Russland og USA, og å legge til rette for felles ressursutvinning i Arktis.
  • Å styrke Russlands og USAs samarbeid når krigen i Ukraina tar slutt og å vise ambisjoner om å binde kontinentene sammen gjennom storskalainfrastruktur.

Kina har sendt sitt første container­skip til Europa via Nordøst­passasjen

Trump og Zelensky på kollisjonskurs

Donald Trump omtaler ideen som «interessant» og sier han «vil tenke på det», mens Volodymyr  Zelensky ikke er fornøyd med ideen:

– Dette kom opp igår, en tunnel fra Russland til Alaska. Det er interessant. Hva synes du om det, president?

Zelensky:

– Jeg er ikke fornøyd med denne ideen.

Beringstredet har navn efter den danske oppdageren Vitus Jonassen Bering (f. 1681). Han seilte i russisk tjeneste under tsar Peter den store og ledet to ekspedisjoner (1725–1730 og 1733–1741) for å utforske områdene mellom Sibir og Nord-Amerika. Det smale sundet mellom Russland og Alaska ble oppkalt efter ham. Han døde på Beringøya i 1741.

Infrastrukturen på begge sider av Beringstredet er minimal. Veier, jernbane og logistikk må bygges i Chukotka og må etableres eller utvides kraftig i Alaska.

De teknologiske og Arktis-spesifikke vanskelighetene er store i logistisk avsidesliggende områder med ekstrem kulde og permafrost.

Ideen om en fysisk forbindelse mellom Russland og Alaska via Beringstredet er over 150 år gammel og den har dukket opp flere ganger. Rundt 1890 foreslo russiske ingeniører et en «Trans-Siberian-Alaska Railway» som skulle gå fra Sibir og under Beringstredet til Alaska.

Entreprenøren William Gilpin fremmet en idé om en «World Highway» – et globalt jernbanenett som skulle knytte kontinentene sammen.

I 1905 lanserte den russiske jernbaneingeniøren Nikolai V. Oustroumoff og forretningsmannen Joseph Strauss (som senere bygde Golden Gate Bridge) en konkret plan om en jernbanetunnel under Beringstredet. Prosjektet fikk støtte fra tsar Nikolaj II, men strandet med den russiske revolusjon og første verdenskrig. Ideen er godt dokumentert i russisk og amerikansk presse.

Under den kalde krigen ble ideen gjenopplivet flere ganger, men alltid stanset av uforutsebare politiske barrièrer.

Sovjetiske forskere foreslo på 1950-tallet en «fredens jernbane» som skulle forbinde øst og vest gjennom Arktis.

I 1992 holdt amerikanske og russiske ingeniører en konferanse i Moskva om muligheten for et nytt «Intercontinental Tunnel Project» til en estimert kostnad på 65 til 100 milliarder dollar.

På 2000-tallet er ideen blitt tatt opp flere ganger i russiske, kinesiske og amerikanske teknologikretser.

I 2011 annonserte russiske myndigheter at de vurderte et prosjekt til 65 milliarder USD kalt «Trans-Eurasian Belt Development», som skulle inkludere Beringstred-tunnelen.

 

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.