Elon Musk har varslet at Tesla vil være «absolutely hardcore» rundt kostnads- og ansattkutt etter at batteribil-markedet har møtt veggen gjennom overproduksjon, samtidig som etterspørselen synker. Det mest overraskende er at Tesla sa opp nærmest hele avdelingen som jobber med utvikling og og vedlikehold av Supercharger-nettverket i slutten av april, inkludert leder Rebecca Tinucci. Nærmere 500 personer i avdelingen har fått sparken, og det skaper bekymring blant Tesla-entusiastene

Teslas kutt skal også ha rammet Norge, hvor de ansatte har fått tilbud om sluttpakker. Internasjonalt skal Tesla ha kuttet ut alle planlagte Supercharger-stasjoner hvor man ikke har begynt byggingen enda. Selskapet inisterer fortsatt på at de har planer om å utvide Supercharger-nettverket, bare i saktere tempo og med større fokus på maksimal oppetid og utvidelse av eksisterende stasjoner. I følge de ansatte var avdelingen allerede overarbeidet, så ingen kan forklare bakgrunnen for beslutningen.

En fullstendig uforståelig beslutning

Tesla har vært ekstremt proaktive i byggingen av eget ladenettverk, og har over 57.000 Superchargere i alle viktige markeder. Dette nettverket er nettopp nøkkelen til Teslas suksess, og sammenlignet med andre aktører har Teslas avdeling for hurtigladere lykkes langt bedre enn noen andre. Flere store bilprodusenter har faktisk varslet at de vil gå over til Teslas ladetilkobling i USA. Nettopp derfor fremstår beslutningen som nær uforståelig for motorpressen.

Tesla har heller ikke kommet med noen opplysninger om bakgrunnen, og svarer ikke på spørsmål fra pressen om konsekvenser for Supercharger-nettverket internasjonalt eller i Norge – dermed er beslutningen offer for mye spekulasjon, og noe er basert på at Tesla vil få kraftig konkurranse fremover:

Biden-administarsjonen bevilget hele 7,5 milliarder dollar i 2022 til et nasjonalt ladenettverk med 500.000 stasjoner innen 2030 som en del av sin «New Green Deal».  Så får det heller være at subisidiene fra Inflation Reduction Act ikke hadde avstedkommet en  en eneste ladestasjon innen utgangen av 2023, men man forsikrer at herfra blir det full fart.

Sju store bilprodusenter (Mercedes, General Motors, Stellantis, Honda, BMW, Hyundai og Kia) har også gått sammen om å etablere Ionna, som blir deres eget ladenettverk i USA og Canada med minst 30.000 ladepunkter, ikke ulikt Ionity-nettverket i Europa. Ionna vil bruke både CCS- og NACS-kontakter

Spekulasjoner og bekymring

Musk er kjent for å være bastant og egenrådig, noe historien bak hans Cybertruck viser til fulle. Derfor spekuleres det på om oppsigelsen skyldes uenighet mellom Musk og lederteamet.  Det kan også være at han bare vil «rydde rommet» og gjeninsetter flere av de sparkede, slik han gjorde i Twitter. Eller han ønsker rett og slett annen ekspertise: Avdelingen besto av et team med 15 års fartstid for innovasjon, og nå som systemer og medtoder er etablerte trenger Tesla kanskje folk med annen ekspertise og nye tanker. Ingen vet.

Det som er sikkert er at nyheten har skapt bekymring overalt hvor Tesla er en storselger. Batteribil-bransjen opplever betydelig turbulens, store tap og skroting av strategier og planer. Bileierne klager over store verditap og problemer med både feil, lading og oppgraderingen, og det siste batteribil-eiere trenger er usikkerhet rundt ladenettverket.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også