En drosjesjåfør fyller bensin i Berlin 16. mars 2022. Foto: Carsten Koall / DPA via AP / NTB.

Milliarder av euro som Tyskland har brukt for å redusere CO2-utslipp utenlands, har gått til klima­prosjekter som ikke eksisterer, over 60 av dem i Kina. Regningen har tyske bilister betalt hver gang de har fylt tanken.

Det er klimasvindel på kolossal skala som etterhvert er blitt kjent for offentligheten i Tyskland de siste dagene, etter avsløringer på tv-programmet Frontal hos allmennkringkasteren ZDF som har fått det tyske miljødirektoratet til å undersøke saken.

Det som lenge har vært mistenkt men nå er blitt avslørt, er sensasjonelt: Med 62 av 75 tyske klimaprosjekter i Kina er det «akutt mistanke» om svindel som tilsammen kan beløpe seg til mer enn 4,5 milliarder euro, skriver Die Welts økonomiredaktør Daniel Wetzel.

Etter måneder med nøling innkalte det tyske miljødirektoratet først i mai statsadvokaten og utenriksdepartementet og ba kinesiske myndigheter om administrativ bistand.

Av 75 prosjekter i Kina er det bare ett som regnes som upåfallende. Eksperter mener at milliarder har gått tapt – og tilliten til energiomstillingen er rystet.

ZDF Frontal har sett nærmere på ett av svindelprosjektene: Tyskland har betalt 80 millioner euro for et angivelig klimaprosjekt i en kinesisk uigurprovins som en kinesisk varsler har slått alarm om, men da de tyske journalistene dro til stedet, fant de ikke annet enn et forlatt hønsehus.

Skandalen er også blitt politisk:

«Når det gjelder omfanget, er det ikke snakk om peanøtter, men skader i milliardklassen», sa CDUs miljøekspert Christian Hirte under en offentlig fagdiskusjon med bransjerepresentanter i Forbundsdagen. Miljøprosjekter som Tyskland har finansiert for åredusere CO2-utslippene i utlandet, har sannsynligvis bare blitt forfalsket, og kontrollen og godkjenningen av tyske sertifiseringsorganer er blitt forfalsket.

Tapet av tillit til utenlandske klimaprosjekter er massivt, fastslår klimapolitisk talskvinne for CDU/CSU i Forbundsdagen, Anja Weisgerber.

Bakgrunnen for milliardsvindelen er at oljeselskaper er forpliktet til å redusere utslippene av klimagasser fra bensin og diesel. Dersom dette ikke lar seg gjøre innenlands, kan man kjøpe seg fri fra forpliktelsen ved å finansiere prosjekter for utslippskutt i utlandet.

Og regningen er det bilistene i Tyskland som har betalt.

Kostnadene for dette veltes over på drivstoffprisen på bensinstasjonen. […] De fleste bilister er ikke klar over at de i tillegg til CO2-avgiften i henhold til loven om handel med utslippskvoter for drivstoff også betaler for den såkalte klimagasskvoten når de fyller drivstoff. Det viser seg nå at de stort sett har betalt for falske prosjekter.

Kinesiske myndigheter er ikke behjelpelige med å oppklare skandalen: Beijing tillater ikke offisielle inspektører å reise inn i landet.

Sjefen for det tyske miljødirektoratet, Dirk Messner, mener det handler om et organisert svindelnettverk, der også tyske sertifiseringsbyåers konsulenter er involvert.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.