Frankrike lover Ukraina Mirage-fly, det foreløpig siste tilskuddet til landets lappeteppe av et flyvåpen.

President Emmanuel Macron lovet fredag at Frankrike vil gi Ukraina Mirage kampfly av typen 2000–5 som skal samvirke med amerikanskproduserte F-16 fra flere Nato-land og russiskproduserte Mig-29 og Sukhoi.

– Integreringen av Mirage og F-16 inngår i en prosess som har pågått helt siden invasjonen. Ukraina er i en nærmest permanent prosess med å tilpasse seg alle de våpensystemene landet får fra vesten, sier Ivan Klyszcz ved det internasjonale senteret for forsvar og sikkerhet i Estland.

Mange lands forsvarsstyrker sliter med flere typer fly, men Ukrainas problemer er av en annen størrelsesorden. Landet er midt oppe i en krig og skal samtidig kombinere bruken av moderne vestlige våpenpakker og utstyr fra Sovjetunionens dager, sier forskeren.

Tvinge vekk russisk artilleri

President Volodymyr Zelenskyj har i flere måneder etterspurt vestlige systemer, og gradvis får Ukraina tilgang til mer. Presidenten håper at et oppgradert flyvåpen vil tvinge russerne til å flytte sitt tunge artilleri vekk fra fronten.

Han tror også et mer moderne flyvåpen kan avskjære langt flere russiske raketter og droner som i dag systematisk bomber ukrainske grenseområder.

– Ukrainas militærtekniske eksperter er svært tilpasningsdyktige og flinke til å integrere nye systemer, sier Klyszcz.

Pierre Razoux ved Middelhavsstiftelsen for strategiske studier påpeker at de fleste flyangrepene skjer fra russisk territorium.

– Med godkjenning fra Vesten om bruk av deres utstyr kan ukrainerne klare å skape en større sikkerhetsdistanse, slik at russiske raketter lettere kan bli oppdaget og skutt ned, sier han.

Samler seg om F-16

En koalisjon av elleve land ble dannet i juli i fjor for å trene ukrainske piloter i bruken av F-16. En rekke store og små Nato-land har lovet å bidra til Ukrainas nye flyvåpen. Zelenskyj sa i mai at Ukraina trenger opp til 130 F-16 for effektivt å kunne hamle opp med det russiske flyvåpenet.

James Rands ved det private etterretningsselskapet Janes sier at Frankrike neppe vil legge noen særlige begrensninger på hvordan Ukraina skal bruke Mirage-flyene. Macron har sagt at overføringen av fly kan skje i løpet av fem-seks måneder.

Rands sier at den første ukrainske piloten startet sin opplæring på F-16 i august i fjor og at de første flyene trolig blir levert om en måned eller to, altså ti måneder etter at programmet kom i gang.

Det er ikke sagt noe fra fransk side om hvor mange Mirage av denne typen Ukraina vil overta. Hellas har noen fly og kan kanskje bidra litt. Razoux mener at Ukraina må ha rundt 30 til 40 fly for å få en operasjonell effekt, altså to skvadroner.

Utfyller hverandre

Léo Péria-Peigné ved det franske instituttet for internasjonale forhold sier at 20 Mirage synes å være maksimum av det Ukraina kan vente seg.

– F-16 gjør luft-til-bakke-angrep, mens Mirage utfører luft-til-luft-angrep. De to flytypene utfyller hverandre, sier han.

Men han synes det franske tilbudet er litt usynkront.

– De andre Nato-landene ønsket å samordne sin innsats rundt F-16, og jeg skjønner ikke helt logikken til president Macron, sier han.

Mot dette bakteppet besluttet Sverige ikke å forsyne Ukraina med sitt Gripen-fly for å avverge ytterligere forvirring og sammenblanding av systemer, selv om flere ukrainske piloter har trent på denne flytypen en god stund.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også