Nesten tre fjerdedeler av den humanitære hjelpen som ble transportert fra en ny flytebrygge til 320 millioner dollar bygget av det amerikanske militæret utenfor Gaza-kysten, ble stjålet lørdag på vei til et FN-lager.

Elleve lastebiler «ble plyndret av palestinere» på vei til Verdens matvareprograms lager i Deir El Balah på den sentrale Gazastripen, og bare fem lastebillass nådde frem til bestemmelsesstedet.

«De har ikke sett lastebiler på en stund», sier en FN-ansatt til Reuters. «De har rett og slett bare klatret opp på lastebilene og forsynt seg med noen av matpakkene.»

Dette skriver Joshua Marks i Gatestone Institute. Nå er leveransene fra piren foreløpig stanset, ifølge en FN-tjenestemannen.

–Vi må forsikre oss om at de nødvendige sikkerhets- og logistikkordningene er på plass før vi fortsetter.

Israel anslår at Hamas har stjålet opptil 60 % av hjelpen som faktisk kommer inn på Gazastripen.  Channel 12 avslørte avslørte i forrige uke at terrororganisasjonen har tjent minst 500 millioner dollar på humanitær hjelp siden krigen startet 7. oktober.

Piren ble forhåndsmontert i den israelske havnebyen Ashdod ifølge U.S. Central Command (CENTCOM). Rundt 1000 amerikanske soldater og sjøfolk hjalp til med å bygge flytebryggen, men de gikk ikke i land.

Det israelske forsvarsdepartementets enhet for koordinering av regjeringsaktiviteter i territoriene (COGAT) kunngjorde lørdag at «hundrevis av paller med humanitær hjelp» og mer enn 160 000 liter drivstoff hadde kommet inn via piren.

Viseadmiral Brad Cooper, nestkommanderende i CENTCOM, sa at målet er at 500 tonn humanitær hjelp, eller 90 lastebiler, skal passere inn i Gaza via piren daglig, og at dette tallet etter hvert skal økes til 150 lastebiler om dagen.

Tidlig tirsdag twitret CENTCOM at over 569 tonn humanitær bistand har blitt losset fra piren så langt.

Det ligger også mengder med mat og medisiner ment for Gaza i Egypt fordi Rafah-overgangen fortsatt er stengt.

Israel overtok den operative kontrollen over grenseovergangen for flere uker siden, men Kairo har så langt nektet å samarbeide med israelske myndigheter for å gjøre det lettere for nødhjelp å komme inn gjennom Rafah.

Den israelske regjeringen ønsker å slippe inn nødhjelp til Gaza gjennom grenseovergangen, men er ikke i stand til å gjøre det uten egyptisk samarbeid.

Verden legger hele ansvaret for Gazas humanitære situasjon på Israel, men Israels utenriksminister Israel Katz legger ansvaret for mangel på leveranser helt og holdent på Egypts skuldre.

–Nøkkelen til å forhindre en humanitær krise i Gaza ligger nå i hendene på våre egyptiske venner.

I mellomtiden godkjente forsvarsdepartementet på torsdag gjenopptakelsen av kommersiell handel mellom Israel og Gazastripen.

150 lastebiler fra Israel kjørte inn i Gaza dagen etter. Lokale kjøpmenn kjøpte varene, som er «beregnet på Hamas-medlemmer og sivilbefolkningen».

Norske myndigheter avviser at de hjelper terroristene i Hamas når de sender nødhjelp til området. Det er dog en rekke rapporter, også før disse siste, som viser at Hamas konfiskerer en stor del av hjelpen som ankommer.

Spørsmålet er om vår utenriksminister Espen Barth Eide bryr seg så mye om dette, siden dette har pågått i årevis. Norge hadde i oktober allerede gitt 14,5 milliarder til de palestinske områdene siden 1993. Etter terrorangrepet mot Israel økte regjeringen støtten, for senere å anerkjenne Palestina sammen med Irland og Spania.

Kjøp Primo Levis «Hvis dette er et menneske» fra Document Forlag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.