Londons borgermester Sadiq Khan virker å vurdere at bilister må betale per kilometer, slik at London kan oppnå drømmen om Net Zero innen 2030.

Dette skriver The Telegraph.

Dokumenter avslører at Londons borgermesters ambisiøse planer om å redusere utslippene av klimagasser «bare er mulig» ved å ta betalt av bilistene.

Det er under to uker igjen til valget av borgermester i London 2. mai. Nå krangler Khan med Susan Hall, hans konservative motkandidat, om hvorvidt han vil innføre kilometeravgift.

Khan vil at London skal oppnå nullutslipp innen 2030, ikke 2050 som resten av Storbritannia. Dette betyr at han har litt over fem og et halvt år på seg, hvis han blir gjenvalgt.

Khan har vært en forgrunnsfigur for 15-minuttersbyen, som leder av C40-gruppen, som også Oslo ble en del av mens Raymond Johansen og Ap styrte.

Oslo som 15-minuttersby er ingen drøm, men en trussel

I tillegg har Khan stått bak de ekstremt upopulære tiltakene som kalles Ulez (Ultra Low Emission Zone). For å beskytte de forhatte klimakameraene måtte Khan ansette vakter som av mange ble ansett som rene bøller.

Toriene påpeker også at det i Khans bok Breathe, som kom ut i 2023, står at «vi har planer om å innføre et nytt, mer omfattende system for trafikantbetaling».

Talspersoner for Labour hevder at boken kun fremmer Khans meninger, og ikke partiet.

Også i Norge har myndighetene vurdert å innføre det som kalles satelittbasert veiprisning. Men som mange kritikere påpeker, så vil dette gi staten full kontroll over hvor vi beveger oss, en form for overvåkning mange er skeptiske til.

KNA har undersøkt holdningene blant norske bilister, og de er splittet mellom å velge veiprising eller bompenger. Dog er det grunn til å tro at mange bilister helst vil slippe begge delene.

Hall sier til The Telegraph at det «ikke er noen tvil om at han vil innføre [kilometerbetaling]».

– Vi har sett alle bevisene, sa hun.

En talsperson for Khan peker på at kilometeravgift først ble foreslått av Det konservative parti.

– Ordningen med trafikantenes betaling per kilometer ble opprinnelig foreslått av Boris Johnson som borgermester og av Rishi Sunak som finansminister.

– Sadiq har gjentatte ganger utelukket en slik ordning mens han er borgermester.

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.