Elbiler er utstyrt med et startbatteri med mindre kapasitet enn det i bensin- og dieselbiler, bekrefter rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

– Derfor er de spesielt utsatt i den kuldeperioden vi nå skal inn i. Det skaper problemer for mange, sier han til VG.

Årsaken til flatt startbatteri i elbiler er i hovedsak den samme for elbiler som for konvensjonelle biler.

– Driver du med mye småkjøring tappes batteriet og da står du der en morgen og får ikke start på bilen, sier Svendsen, og legger til:

– En vedlikeholdslader eller batterilader er noe alle bileiere burde ha, uavhengig av om bilen går på strøm eller drivstoff. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

Elbusser takler ikke kulden – tas ut av trafikk

Viking redningstjeneste rykket i 2023 ut til 55.000 elbiler (av totalt 215.000 bergingsoppdrag, inkludert busser og lastebiler).

Per fredag i romjulen var diagnosen «flatt batteri» årsak til rundt 6900 assistanser til elbil i 2023. Til sammenligning var det oppunder 30.000 assistanser til flatt batteri til kjøretøy med drivstoffmotor.

– Vi manner oss opp til kuldeperioden, da er det alle mann til pumpene, sier ansvarlig for stasjonsnettverk i Viking, Svein Setrom.

Moderne elbiler har også et tilleggsproblem, forklarer han.

– Mange elbiler er slik at når nøkkelen i elbilen er i nærheten, så er det mye i bilen som starter opp. Det er mange slike små forbrukere som spiser litt av energien i batteriet.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.