Næringsminister Jan Christian Vestre i Stortinget. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) tror fortsatt på norske batterieventyr. Han understreker at det ikke er staten som har investerer mest i bransjen.

Skepsisen til det såkalte batterieventyret har vokst i takt med at det ene prosjektet etter det andre rundt om i verden sliter økonomisk eller går konkurs.

Document har omtalt flere slike, se blant annet artikkel under.

Men dette går ikke inn på Norges næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

NTB melder om saken.

– Hvis privat kapital vil investere i batterifabrikker i Norge, la oss ønske dem velkommen. Hvis ikke det er næringsvennlig, så vet ikke jeg, sier Vestre.

I Stortinget ble næringsministeren onsdag konfrontert med siste vending fra det etter hvert nokså skandaliserte batteriselskapet Freyr, som inntil videre har parkert planene om en gigafabrikk i Mo i Rana.

– Batterieventyret i Nordland kan altså være over før det er produsert et eneste batteri – men skattebetalernes penger er brukt og sannsynligvis tapt for godt. Samtidig har styre og ledelse fått unormalt høye godtgjørelser, til å være et norsk selskap, sa FrPs Sivert Bjørnstad.

Mange mener dette prosjektet er et symbol på hele den opphaussede, grønne investeringsboblen, og at det hele kan ha likhetstrekk med ren svindel.

Vestre: – Hele verden skal elektrifiseres

FrPs Sivert Bjørnstad reagerer på at staten har gitt nærmere 200 millioner kroner til Freyr, i tillegg til lovnader om lånegarantier til en verdi av drøye fire milliarder kroner.

Til tross for det som ser ut som en gigantisk fiasko, vil imidlertid ikke næringsminister Vestre trekke tilbake eller beklage sin fremsnakking av satsingen på gigafabrikker for batterier i Norge.

– Etterspørselen til batterier i verden kommer til å tjuedoble seg de neste sju årene, og det er fordi hele verden skal elektrifiseres, sa Vestre.

Han mener fortsatt det er viktig å satse på det såkalte grønne skiftet, i en tid hvor Europa faser ut fossil energi.

– Det er høyrisikosport å forsøke å lukke øynene og ørene for den utviklingen og late som at ingenting skjer.

Andre vil mene at den største risikoen har vist seg å være knyttet til den typen «grønne» investeringer Vestre ivrer for.

18 ganger mer fra private

Vestre viser til at mesteparten av pengene som er investert, og for en stor del tapt, i batteribransjen, kommer fra det private:

– De to siste årene er det investert 18 milliarder private kroner i norsk batteriverdikjede. Staten har bidratt med om lag 1 milliard i støtte til teknologiutvikling. Freyr i Mo i Rana har investert 3 milliarder kroner og fått 190 millioner i tilskudd.

Han påpeker at tilskuddet for øvrig ble gitt av den borgerlige regjeringen.

Ifølge Vestre er Freyr langt fra den fiaskoen en del vil ha det til:

– Det har resultert i 100 arbeidsplasser. Det har resultert i en pilotfabrikk. Og Freyr produserer nå batterier i Mo i Rana, sier han, uten å gå nærmere inn på hva denne produksjonen representerer av volum, lønnsomhet, inngåtte leveringsavtaler med kjøpere og andre forretningsmessige forhold.

Les også: 

FREYR Battery setter stopp for kjempe­fabrikken i Mo i Rana

Ny bok fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.