Oslo- og Kristiansand Høyre vil legge penger på bordet for å få utslippsfrie hydrogen-fly mellom Oslo og Kristiansand. Hvis de vinner valget i begge byene.

– Vinner vi valget i Oslo og Kristiansand, skal dette gjennomføres. Dette er et viktig valgløfte for oss, sier Eirik Lae Solberg, Høyres toppkandidat i Oslo, før kommunevalget.

Aftenposten rapporterer om saken, hvor Lae Solberg påstår at flyselskapene er interessert i utslippsfrie fly. Det er kun infrastrukturen på bakken som skaper problemer, siden hydrogen er krevende både å flytte og lagre.

Men Høyre har løsningen, med infrastruktursatsing for transport med jernbane fra havnen og vei fra Alnabruterminalen, og lagring på flyplassen.

– Jeg tror at hvis vi skal få til utslippsfrie flyreiser, så er vi avhengige av at flyselskapene får drahjelp på dette, sier Lae Solberg.

Drahjelp betyr vel subsidier, noe norske myndigheter har god kunnskap om, de kan vel kalles eksperter på området.

Lae Solberg mener Høyre må starte dette prosjektet umiddelbart, og senere finne ut hva det vil koste. Han ser for seg et spleiselag med staten og Avinor.

– Det vil ta flere år å realisere dette, men vi må begynne nå skal det være ferdig før vi skriver 2030. Forhåpentlig vil luftfarten bli grønnere raskere med slike prosjekter, sier Lae Solberg fra Oslo Høyre.

Året 2030 er tydeligvis hellig selv for et tidligere borgerlig parti, som gjør det godt på meningsmålingene for tiden.

Aftenpostens siste måling viste at Høyre får 36,2 prosent av stemmene i lokalvalget i Oslo.

I Kristiansand ser det også lovende ut, etter mye turbulens for Arbeiderpartiet, som har styrt byen siste fire årene. Høyre har gått fra 17,7 til 23,7 prosent i oppslutning i Sørlandets hovedstad.

– Dette blir en av de viktigste sakene våre opp mot staten i årene som kommer, sier Mathias Bernander, Høyres toppkandidat i Kristiansand.

SAS hiver seg på, siden de trolig regner med enorme subsidier.

Da SAS gjorde siste ordre av nye fly fra Airbus, hadde de en klar beskjed til selskapet.

– Vi sa at neste gang vi kommer tilbake, så skal vi kjøpe lav- og nullutslippsfly, sier Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt i SAS.

Inflasjon, renteøkning og fallende kronekurs har allerede rammet nordmenn hardt. Med hydrogenfly blir det neppe billigere for de som har behov for å forflytte seg.

Men dette er kanskje målet, når vi alle skal leve innestengt i 15-minuttersbyer 15-minuttersby?

Les også:

Oslo som 15-minuttersby er ingen drøm, men en trussel

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.