To menn slapper av på en strand nær den russiske havnebyen Novorossijsk ved Svartehavet. I bakgrunnen ses et gresk tankskip. Foto: AP / NTB.

Til tross for EUs sanksjoner på russisk olje er det EU-landet Hellas med sin store flåte av tankskip som hjelper Russland mest med å eksportere olje til resten av verden.

Det går frem av en reportasje fra Tyrkia-, Hellas- og Balkan-korrespondent Carolina Drueten i Die Welt.

I et forsøk på å redusere Russlands inntekter, og dermed også landets evne til å finansiere krigføringen i Ukraina, har EU som et ledd i sine mange sanksjoner mot Russland, som henter ca. en fjerdedel av sine inntekter fra salg av olje, innført et pristak på import av russisk olje.

Skepsisen til dette tiltakets effekt har vært stor siden starten, gitt at olje omsettes verden rundt og at russisk olje dermed før eller senere finner veien til Europa til de prisene som verdensmarkedet setter.

Men Russland trenger hjelp fra andre lands tankskip for å få eksportert oljen, og det viser seg altså at Hellas spiller en nøkkelrolle i så måte – og grekerne tjener gode penger på trafikken.

Robin Brooks, som er sjeføkonom ved Institute of International Finance (IIF) i Washington, sier til Die Welt at Hellas kort tid etter Ukraina-invasjonen gjorde et strategisk valg ved å satse på transport av russisk olje i samme øyeblikk som shippingselskaper fra andre vestlige land trakk seg ut.

Overfor sine europeiske partnere forsvarer Athen virksomheten, som i praksis vanner ut sanksjonene, skriver Drueten.

Men Hellas bryter ikke nødvendigvis sanksjonene selv, for oljen importeres ikke til Europa, men finner snarere veien fra den russiske havnebyen Novorossijsk til land som India via Svartehavet, Middelhavet og Suezkanalen.

Greske shippingselskaper, som disponerer 30 prosent av tankskipene i verden og står for en betydelig del av BNP i Hellas, spiller en hovedrolle i denne trafikken, fastslår Brooks.

Hellas har således inntatt en tvetydig posisjon vis-à-vis Russland etter invasjonen av Ukraina. Grekerne leverer våpen til Ukraina, men transporterer samtidig olje fra Russland.

Effekten av sanksjonene svekkes også av at mange shippingselskaper nå selger de eldste tankskipene sine til Russland, observerer Brooks.

Russerne kan dermed benytte seg av en egen skyggeflåte som hverken sender radiosignaler eller benytter seg av vestlige forsikringsselskap, skriver Die Welt.

Ukraina er misfornøyd med grekernes opptreden, som etter Kyivs oppfatning bidrar til å finansiere Russlands invasjon.

 

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.