Innen 2030 ønsker Hurtigruten å seile langs norskekysten med skip uten utslipp. Nå utvikles splitter nye nullutslippsskip for selskapet.

– Vi har tatt på oss en ambisiøs jobb, men som bransje er vi forpliktet til å ta tunge klimagrep. Vi mener samtidig norskekysten legger godt til rette for å utvikle og seile utslippsfrie passasjerskip. Om få år vil si se en ny generasjon skip seile langs kysten, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.

I en pressemelding forteller Hurtigruten at utviklingen av klimavennlige skip foregår i samarbeid med forskningsinstituttet SINTEF og 12 andre norske partnere.

Prosjektet «Sea Zero» har som mål å ha det første skipet klart til å seile innen 2030. De fremtidige Hurtigruteskipene skal være elektriske, med enorme batteripakker som lades når de ligger til kai. Dette er en av enkelte teknologier som vil kreve utvikling av havneinfrastruktur (f.eks. lading).

«Planene inkluderer innovative løsninger som toppmoderne batteripakker på 60 megawatt, moderne seil, solcellepaneler integrert i seilene, kunstig intelligens for å bistå med manøvrering og kontraroterende propeller», skriver Hurtigruten.

«Hver side av de tre uttrekkbare seilene vil ha en vindflate på 750m², og være dekket av i alt 1500 m² solcellepaneler».

I tillegg skal man ta i bruk av kunstig intelligens (AI) for å bistå kapteinen med mer effektiv manøvrering.

Hurtigruten håper at gjestene også vil bidra til å redusere energiforbruket om bord.

«De vil kunne måle og styre sitt eget vann- og energiforbruk ved å bruke en interaktiv mobilapp som er koblet til toppmoderne lugarteknologi».

I dag er kun 0,1 % av alle skip i verden bygd med nullutslippsteknologi. Hurtigruten håper deres prosjekt vil påvirke cruiseindustrien og fremtidens reiseliv til en mer bærekraftig utvikling.

Hva prosjektet og de nye skipene vil koste oppgis ikke.

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.