Det raser en eksistensiell krig i hjertet av Europa med hundretusenvis av falne. Krigen i Ukraina har potensial til å eskalere til en ny verdenskrig. Den kan også komme hit.

Forsvarskommisjonen beskriver situasjonen som alvorlig og advarer i sin rapport som ble fremlagt i dag (3.5.) på det sterkeste. Kommisjonen slår nøkternt fast at Norges forsvarsevne ikke svarer til dagens trusselbilde og at omfattende handling haster.

Knut Storberget, som har ledet kommisjonen, foreslår en umiddelbar økning av forsvarsbudsjettet på 30 milliarder kroner, pluss 40 milliarder i året ekstra over en 10-årsperiode.

Det er milevis unna de puslete 11,4 milliardene totalt som regjeringen foreslo å øke forsvarsbudsjettet med i går.

Vi ante uråd da statsministeren, forsvarsministeren og finansministeren uten forvarsel innkalte til felles pressekonferanse i går (2.5.), dagen før Forsvarskommisjonen skulle fremlegge sin rapport, etter halvannet års arbeid.

Etter å ha bygd ned Forsvaret og ignorert Norges forpliktelser i NATO om et forsvarsbudsjett på minst 2 % av BNP i en årrekke, var det åpenbart blitt presserende å fortelle at regjeringen likevel vil innfri 2 %-kravet, om enn på fremskreden overtid.

Vi skjønte imidlertid fort at det var lureri da det etter hvert kom frem at de 75 milliardene som regjeringen har gitt til Ukraina, er med i regjeringens regnestykke.

Den reelle økningen i forsvarsbudsjettet, som Støre-regjeringen foreslår, er på 3,6 milliarder i 3 år, altså 11,4 milliarder totalt frem til 2026. Forsvarsbudsjettet må øke med 86,4 milliarder dersom 2 %-målet skal nås og våre forpliktelser i NATO innfris.

Norge er med 1,57 % av BNP til forsvar ett av kun tre NATO-land som ikke har innfridd 2 %-forpliktelsen i NATO. Polen har økt forsvarsbudsjettet inneværende år med 4 % av BNP.

Å regne de 75 Ukraina-milliardene inn i forsvarsbudsjettet, er et rent prokuratortriks. For de 75 milliardene regjeringen har gitt til Ukraina, hjelper selvsagt lite for å gjenoppbygge det norske forsvaret.

Ukraina-milliardene burde i stedet vært ført som en ekstraordinær bevilgning i statsbudsjettet eller medtatt i bistandsbudsjettet, slik at forsvarsbudsjettet speilet de reelle bevilgningene til det norske forsvaret.

Regjeringens tallmanipulering står i sterk kontrast til Forsvarskommisjonens analyse av trusselbildet og kommisjonens anbefalinger om hva for slags forsvar Norge trenger.

Kommisjonens rapport er preget av dypt alvor. Den er grundig og fremstår som usedvanlig redelig og realistisk, og den er blottet for politisk taktikkeri.

Regjeringens 11,4 milliarder fremstår som ren virkelighetsflukt.

Det er et skremmende paradoks at Støre-regjeringen synes det er greit å sende penger til Ukraina, men ikke å bruke penger til å ivareta sikkerheten til Norges befolkning.

Støre fortsetter med andre ord ufortrødent på samme kurs, med en betydelig underbudsjettering av Forsvaret, til tross for at krigen er kommet til vår egen dørterskel, til tross for at vi reelt sett fortsatt ikke oppfyller våre forpliktelser i NATO – og til tross for at det er det norske folk som må betale regningen dersom krigen kommer hit.

 

Øystein Steiro Sr.

Vaktmester

 

 

 

 

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.