Som ledd i en ny grønn handlingsplan inngikk det danske luftforsvaret en leasingavtale med slovenske Pipistrel i 2021 på to batterifly av merket Velis Elektro. Nå er det bestemt at flyene skal leveres tilbake når leasingavtalen utløper i september.

Det danske forsvaret var det første i verden til å ta batterifly i bruk, men etter halvannet år med forsøk viser det seg at flyene er helt uegnet: Rekkevidden de kan fly, er for kort, og manøvreringsmulighetene er for små. Det melder Jyllands-Posten.

Til bladet Ingeniøren uttaler oberstløytnant Casper Børge Nielsen, sjef for det danske luftforsvarets forsyningskommando:

– Vi har intil videre ingen andre konkrete planer med elfly. Vi må ha ny batteriteknologi på banen før vi forventer at se en rekkevidde som er markant større. Vi har ingen illusjon om at vi flyr elkampfly i den nærmeste fremtid, og personlig tror jeg ikke jeg kommer til at flyve til Mallorca i elfly i min levetid.

Flyene er en videreutvikling av flyet som sjefen for norske Avinor havarerte med i august 2019 på PR-oppdrag for batterifly, med statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo som passasjer. Det flyet var av «experimental» klasse og derfor unntatt det normale strenge regelverket for flyging med passasjerer.

Pipistrel Velis Electro bruker rundt 80 minutter på å lades, men har bare praktisk rekkevidde på rundt 20 til 30 minutter, noe som innebærer at de må holde seg i nærheten av flyplasser. Det har heller ikke varmeapparat i cockpiten, til tross for at det koster rundt det dobbelte av et tilsvarende fly med fuelmotor.

I praksis fungerer batterifly som et fly med fueltanker som varierer i størrelse etter vær, temperatur, last og alder. Det blir derfor svært vanskelig å beregne de operasjonelle begrensningene som er nødvendige for sikker kommersiell passasjertrafikk.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.