Konkurransetilsynet har kalt inn både dagligvarekjeder og leverandører til møter etter å ha reagert på bransjens varslinger om stort prishopp på matvarer fra 1. februar.

Konkurransedirektør Tina Søreide sier det er to ting som bekymrer henne:

– Det ene er hvordan bransjen har kommunisert prisøkningene på forhånd. Vi har gjentatte ganger advart mot at prissignaler i mediene i seg selv kan være prisdrivende. Og det andre er selve innretningen, hvor dette forhandles om i to vinduer, sier Søreide til DN.

Prisene på norske matvarer har steget 11,5 prosent det siste året, og ytterligere prishopp er rett rundt hjørnet.

Bransjen har passet på å minne forbrukerne om dette ved gjentatte anledninger gjennom media.

Bransjen har meldt om kraftig kostnadsvekst, blant annet til lagring, transport og råstoff.

Lenge før kostnadene nå skal veltes over på kundene, begynte bransjen å snakke åpent i mediene om de store prisøkningene som var under oppseiling.

Fra sidelinjen har Konkurransetilsynet observert det de kaller «tiltagende kommunikasjon om priser i mediene» gjennom 2022 og frem til i dag.

– Det kan skade konkurransen i markedet. Dersom man øker prisene uten å varsle andre på forhånd, risikerer man potensielt å miste kunder dersom man er alene om det. Men ved å forhåndsvarsle prisøkningene, legger man opp til at flere følger etter, slik at man fjerner den risikoen. Det kan ramme konkurransen negativt, sier Søreide.

Dagligvareprodukter har økt voldsomt i pris siden oktober 2020 – nå skal det bli enda dyrere

Hun sier de valgte å innkalle bransjeaktører til møter for å bli forsikret om at «de forstår hvorfor det kan være problematisk» – og samtidig advare om at prissignalene i ytterste konsekvens kan bryte konkurranseloven.

– Det er ikke opplagt ulovlig, men det kan uansett virke konkurransehemmende, og vi har derfor bedt aktørene om å unngå det, sier Søreide.

Det er dagligvarebransjens eget ansvar å holde seg på riktig side av loven, påpeker konkurransedirektøren.

Etter de nyeste medieutspillene fra kjedene å dømme, har pipen allerede fått en ny lyd.

Om det varslede prishoppet 1. februar var Rema 1000 uvanlig ordknappe:

– Jeg kan dessverre ikke gi deg noe informasjon om fremtidig varebeholdning, da dette ligger for tett opp til fremtidige priser. Og fremtidige priser kan vi ikke si noe om av hensyn til konkurranseloven, svarte kommunikasjonsrådgiver Celine Sjøberg i Rema 1000.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) rykket 12. januar ut og kalte det «urovekkende at aktører i markedet gjennom mediene varsler om prisøkninger og endringer før de skjer».

Vestre mente selv det kunne grense til ulovlig prissamarbeid og ba Konkurransetilsynet om å vurdere saken.

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) skal snart møte tilsynet, men mener de har sitt på det tørre.

– DLF har alltid vært tydelig på at vi ikke kommenterer prisvekst hverken på enkeltprodukter eller i markedet generelt, slik at vi ikke bidrar til å svekke konkurransen. Vi er enig med både Konkurransetilsynet og næringsministeren om at det kan være uheldig å signalisere noe i prosenter. Vi har heller ikke innsikt i forhandlingene mellom leverandørene og kjedene. Det er uansett umulig for oss å si noe om hva prisen i butikkhyllene vil bli – det er helt opp til kjedene å avgjøre, sier kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.