Konkurransetilsynet frykter fremdeles at Norwegians Widerøe-oppkjøp kan svekke konkurransen i det norske flymarkedet. Derfor vurderer de å si nei til oppkjøpet.

Tilsynet påpeker i en pressemelding fredag at dersom oppkjøpet går gjennom, vil man gå fra tre til to flyselskaper i Norge. Derfor er det en risiko for at konkurransen svekkes.

– Det kan føre til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer, sier konkurransedirektør Tina Søreide.

Det er særlig rutene mellom Bergen og Stavanger og mellom Bergen og Trondheim som trekkes fram.

Det er på disse rutene der Norwegian og Widerøe i dag konkurrerer at tilsynet er redd konkurransen vil svekkes dersom de to flyselskapene slår seg sammen.

Fredag varsler de derfor at de vurderer å si nei. De tre forholdene som pekes på som begrunnelse, er at med kun to flyselskaper i markedet kan det bli lettere å koordinere priser på innenlandsruter.

Det kan også bli dårligere konkurranse der disse to selskapene allerede konkurrerer mot hverandre. I tillegg er det fare for at det skal bli dyrere for bakketjenester for konkurrerende sleksp på flyplassene i Evenes, Alta og Kirkenes.

Partene har frist til 8. desember med å svare på Konkurransetilsynet sin foreløpige vurdering. Endelig frist for å fatte vedtak i saken er 3. januar neste år.

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus her!

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.