Et fly fra Wizz Air Hungary Ltd. parkert på Berlin-Schönefeld Airport. Foto: Patrick Pleul, DPA/Scanpix

Regjeringen har lagt ut anbud på statlig kjøp av flyruter i to nye måneder. Der stilles det flere krav som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen

Regjeringen vektlegger, i tillegg til pris, flere andre krav for å delta i konkurransen om norske ruter, skriver FriFagbevegelse.

Det stilles også krav om at flyselskapene sørger for at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, etter ILO-konvensjonen, ivaretas i egen virksomhet og hos eventuelle underleverandører.

Det stilles også krav om at det skal være mulig å kjøpe såkalte gjennomgående billetter, noe som per i dag ikke er mulig med Wizz Air, skriver nettstedet.

NTB har vært i kontakt med Wizz Air, som ikke ønsker å kommentere saken.

– Sikrer et godt tilbud

Det var i en pressemelding onsdag at Samferdselsdepartementet opplyste at de har utlyst en konkurranse om drift av hver enkelt av de til sammen 18 flyrutene som per januar 2021 inngår i det midlertidige minimumstilbudet.

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt flytilbud over hele landet. Smittesituasjonen gjør at det fortsatt er behov for statlig støtte for å sikre samfunnets transportbehov. Gjennom utlysningen av konkurranse om drift av rutene i minimumstilbudet sikrer regjeringen et godt tilbud til flypassasjerene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– En bra start

Til NTB gir Rødt uttrykk for at de er fornøyde med anbudskravene.

– Dette høres ut som en bra start, og dersom disse kravene kan bidra til å hindre Wizz Air i å fly innenlands, så er det veldig bra. Det er gledelig at Hareide følger opp signalene han kom med til Rødt og Stortinget da Wizz Airs fiendtlige holdning til fagbevegelsen var tema på Stortinget, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Anbudskravet ligger tett opp til et av forslagene Rødt har fremmet på Stortinget, så vi forventer nå bredere politisk støtte i behandlingen i Stortinget de kommende ukene.

Moxnes sier de vil følge nøye med på hvordan kravet fungerer i praksis.

– Hvis det ikke er tilstrekkelig for å stoppe Wizz Air innenriks i Norge, så må regjeringen raskt komme med kraftigere tiltak.

Konkurranse om 18 ruter

Følgende 18 ruter inngår i konkurransen:

* Ruter som ønskes operert med fly med minst 110 seter: Kristiansand-Oslo, Haugesund-Oslo, Molde-Oslo, Kristiansund-Oslo, Bardufoss-Oslo, Alta-Oslo, Kirkenes-Oslo, Tromsø-Oslo, Trondheim-Bodø-Tromsø.

* Ruter som er ønsket operert med Dash 8: Oslo-Florø, Bergen-Florø, Oslo-Ørsta/Volda, Stokmarknes-Bodø, Stokmarknes-Tromsø, Tromsø-Vadsø, Tromsø-Hammerfest, Tromsø-Alta, Tromsø-Kirkenes.

Alle flyselskaper i EU og EØS kan være med i konkurransen. Tidligere har SAS, Widerøe og Norwegian hatt kontraktene.

Samferdselsdepartementet tar sikte på å tildele kontraktene i første halvdel av februar.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.