Klimakvoter i praksis for næringslivet: Norwegian må betale 400 millioner kroner i klimagebyr og nekter. Selskapet saksøker staten. Men det spørs om Norwegian vinner frem i en sak som gjelder klima som religion. Vi har lest om Espen Barth Eide og hans kolleger som har hevet CO2-avgiften. Dette er konsekvensen i praksis: Konkurstrussel for flyselskapene.

Selskapet saksøker staten ved Klima- og miljødepartementet, melder E24. Det er et overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven Norwegian nekter å betale.

Departementet vedtok i desember at Norwegian må betale et gebyr for manglende levering av klimakvoter i 2020. Norwegian mener vedtaket er ugyldig.

Ifølge stevningen er gebyret så høyt at det vil påvirke Norwegians forretningsdrift negativt.

Norwegian fikk 16. desember en frist på to uker for å betale gebyret, og fikk avslag på krav om utsatt betaling. Selskapet opplyser at de ikke har betalt gebyret ennå.

Departementet opplyser at de i samråd med Regjeringsadvokaten jobber med å gi et tilsvar til stevningen. (NTB)

Overtredelsesgebyrene synes ikke å ta hensyn til økonomisk lønnsomhet. Ikke noe nasjonalt selskap tåler slike utgifter. Staten synes å tro at den kan tukte næringslivet til å overholde klimakvotene.

Det kan ende med konkurser på rekke og rad.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.