Helsepersonell er dem som oftest er ansvarlig for at pasienter blir transportert til feil sted. I alt er det klager og avvik ved 0,7 prosent av transportene.

Det viser en oversikt VG har fått utarbeidet hos Pasientreiser OUS, som i et normalår har 900.000 oppdrag i Oslo, Akershus og Glåmdalen.

Pasientreiser OUS har rundt 7000 avvik i året, hvorav de fleste er forsinkelser. 705 ganger i fjor ble likevel pasienter levert til feil sted. I 659 av tilfellene skyldtes feilen den som bestilte oppdraget, mens det i 46 filfeller var taxiselskapets feil.

Avdelingsleder Egil Johannessen ved Pasientreiser OUS sier at pasientene i de aller fleste tilfellene ender der de skal, selv om rekvirenten har lagt feil adresse inn i systemet.

– De er altså ikke kommet på avveie, sier Johannessen.

Han understreker at pasientene i det store og hele kommer dit de skal, når de skal.

I desember i fjor ble en eldre, dement kvinne funnet død utendørs etter å ha blitt kjørt fra Diakonhjemmet sykehus til Lilleborg helsehus i Oslo. Taxisjåføren har forklart at han etterlot henne inne på avdelingen, etter at han ikke fant noen ansatte på helsehuset. Han hadde ikke fått beskjed om at kvinnen ikke måtte overlates til seg selv.

 

Kjøp bøker fra Document!

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.