Torsdag ble den 34 år gamle franske jøden Eyal Haddad stedt til hvile i Beersheba i Israel. Haddad hadde dobbelt statsborgerskap og slektninger i Israel og Tunisia. Drapet på en jøde vekker oppsikt i mange land. Haddad er bare en i en rekke av franske jøder som er blitt drept fordi de er jøder. Men franske myndigheter har stadig større problemer med å konfrontere jødehatet blant muslimer.

Men i Israel og blant jøder over hele verden vekker slike drap oppsikt. De har sett det før og drar kjensel på antisemittismen.

Haddad’s neighbor, a Muslim man identified as Mohamed Dridi, confessed to killing him with an axe and attempting to burn and bury the body, according to a statement this week by the National Bureau of Vigilance against Antisemitism (BNVCA).

The BNVCA said the suspect turned himself in to the police and told officers that Haddad, who lived next door to him, owed him 100 euros and had not returned them. He later also confessed that he had killed Haddad because he was Jewish.

Despite Dridi’s confession to killing Haddad because he was Jewish, investigators were reportedly also looking into the possibility that the attack was not fundamentally antisemitic in nature but the result of an argument between the two men, who apparently knew each other well.

Haddad’s brother Elior insisted the killing was antisemitic.

“He was killed because he was Jewish. He did not owe money or anything,” Elior told Channel 12 news. “The murderer worked for him.”

 

Haddads nabo, en muslimsk mann identifisert som Mohamed Dridi, tilsto å ha drept ham med en øks og forsøkt å brenne og begrave liket, ifølge en uttalelse denne uken fra National Bureau of Vigilance against Antisemitism (BNVCA).

BNVCA sa at den mistenkte meldte seg til politiet og fortalte betjentene at Haddad, som bodde ved siden av ham, skyldte ham 100 euro og ikke hadde returnert dem. Senere tilsto han også at han hadde drept Haddad fordi han var jøde.

Til tross for Dridis tilståelse for å ha drept Haddad fordi han var jøde, undersøkte etterforskerne også muligheten for at angrepet ikke var fundamentalt antisemittisk, men resultatet av en krangel mellom de to mennene, som tilsynelatende kjente hverandre godt.

Haddads bror Elior insisterte på at drapet var antisemittisk.

«Han ble drept fordi han var jøde. Han skyldte ikke penger eller noe, sa Elior til Channel 12 news. – Morderen jobbet for ham.

Det er uforståelig at myndighetene forholder seg tause om motivet for drapet. Frankrike har en tung ballast fra krigens dager da de utleverte utenlandske jøder til nazistene.

Despite outcries from the Jewish community over the brutality of the murder and the apparent antisemitic motivation, French authorities have been silent about the case, drawing the ire of Jewish groups and of Tunisia’s chief rabbi.

Til tross for rop fra det jødiske samfunnet over brutaliteten i drapet og den tilsynelatende antisemittiske motivasjonen, har franske myndigheter vært tause om saken, noe som vekket harme hos jødiske grupper og Tunisias sjefrabbiner.

Drap på jøder begynner å bli et mønster i Frankrike. To er drept tidligere i år, hvorav særlig drapet på Jeremy Cohen er tydelig antisemittisk.

Near the end of May, a French prosecutor said 89-year-old René Hadjaj, who was pushed out of his 17th-story window, may have been killed because he was Jewish. On May 17, his 51-year-old neighbor was arrested, but investigators did not charge him with a racist crime.

In February, relatives of Jeremy Cohen, a 31-year-old French Jew who died after being hit by a tram in the town of Bobigny, near Paris, said that his death was not an accident, but the result of an antisemitic attack.

Nær slutten av mai sa en fransk aktor at 89 år gamle René Hadjaj, som ble dyttet ut av vinduet på 17. etasje, kan ha blitt drept fordi han var jøde. 17. mai ble hans 51 år gamle nabo arrestert, men etterforskerne anklaget ham ikke for en rasistisk forbrytelse.

I februar sa slektninger til Jeremy Cohen, en 31 år gammel fransk jøde som døde etter å ha blitt påkjørt av en trikk i byen Bobigny, nær Paris, at hans død ikke var en ulykke, men et resultat av et antisemittisk angrep.

En mobb jaget Cohen som forsøkte å slippe unna. Han ville ikke løpt over gaten og blitt truffet av en trikk hvis han ikke flyktet for livet.

Initially, his death was reported as a “pedestrian being run over,” but video footage released by Cohen’s family showed the moments leading to his death and indicated that the incident could have been triggered by an assault. In the video, Cohen is seen being attacked by several members of a large group before running away from the crowd and being hit by an oncoming tram.

Opprinnelig ble hans død rapportert som en «fotgjenger som ble overkjørt», men videoopptak utgitt av Cohens familie viste øyeblikkene som førte til hans død og indikerte at hendelsen kunne ha blitt utløst av et overfall. I videoen sees Cohen bli angrepet av flere medlemmer av en stor gruppe før han løper fra folkemengden og blir truffet av en møtende trikk.

Drapet på Sarah Halimi i 2017 vakte oppsikt,  og det gjorde også dommen. Drapsmannen ropte Allahu Akbar, men slapp straff fordi han hadde røykt marihuana. Macron fikk til en lovendring i ettertid. Men da var det for sent.

Halimi’s murder drew particular outrage after the killer, who had shouted “Allahu akbar” (“God is greatest” in Arabic) at the time of the attack, avoided trial because a judge determined he was under the influence of cannabis and was therefore not criminally responsible.

Drapet på Halimi vakte særlig forargelse etter at drapsmannen, som hadde ropt «Allahu akbar» («Gud er størst» på arabisk) på tidspunktet for angrepet, unngikk rettssak fordi en dommer fastslo at han var påvirket av cannabis og derfor ikke var kriminelt. ansvarlig.

Frankrike har Europas største antall jøder, men de unge forlater republikken. De tror ikke de lenger har noen fremtid. Vest-Europa risikerer å bli judenrein.

 

https://www.timesofisrael.com/french-jewish-man-killed-in-suspected-antisemitic-attack-buried-in-israel/?utm_source=article_hpsidebar&utm_medium=desktop_site&utm_campaign=liveblog_entry

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.