Galskapen ved det såkalte grønne skiftet, og ikke minst ved strømkablene til utlandet, anskueliggjøres ved at norsk strøm vil bidra til å drifte en gigantisk batterifabrikk nord for Newcastle i England. Samtidig sliter satsingen til Agder Energi, Bjørn Rune Gjelsten og Bellona, Morrow Batteries med å få frem strøm til sin «gigafabrikk» i Arendal.

Ved inngangen til en høst og vinter med mulige strømutkoblinger og en handlingslammet regjering som ikke evner å sette en stopper for eksporten av norsk kraft, er dette selvsagt ikke noe politikerne eller den store gemene hop av norske medier ønsker å fokusere spesielt på. Vi måtte til LinkedIn og til Per Velde, Næringssjef i Karmøy kommune, for å finne denne nyheten som setter norske politikere i skammekroken:

Per Veldes post på LinkedIn.

I årevis har grønne spekulanter og mer eller mindre grønne politikere fabulert om etablering av batterifabrikker – til elbilindustrien – i Norge. Nå kommer regningene på bordet.

Guri Melby: – En høy strømpris skal ikke stoppe det grønne skiftet

 

For vel to år siden stilte Kent Andersen og Rebecca Mistereggen spørsmål om all denne satsingen på batterifabrikker virkelig bar bud om et industriventyr eller om det bare var eventyr. Spørsmålet er ikke mindre relevant i dag.

Tidligere Kjell Inge Røkke-partner, Bjørn Rune Gjelsten fikk i 2020 med seg Arendal kommune, Agder Energi, Frederic Hauge fra Bellona og en rekke investorer, deriblant det danske pensjonsfondet PKA, for å bygge batterifabrikk i Arendal. Innovasjon Norge ville selvsagt også være med på spleiselaget.

– Batteriproduksjon kan bli en ny storindustri i Norge. Støtten til utvikling av batterier til elbiler uten bruk av kobolt er en viktig del av vår satsing på ny, bærekraftig industri i Norge, sa administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge til NTB i august i fjor. (Fedrelandsvennen)

I samme artikkel blir lesere som enda ikke har forstått at det grønne skiftet er et narrespill for spekulanter og – i beste fall – ignorante politikere, fortalt at dette er fremtiden.

I løpet av 2021 skal Morrow starte byggingen av et innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. I tillegg kommer en planlagt fabrikk i Arendal som fra 2026 har som mål å kunne levere batterier til rundt 700.000 elbiler i året. (Fedrelandsvennen)

Morgendagens batterier

Takket være kraftsatsingen med kraftkablene til blant annet England, kan nå medinvestor i Morrow Batteries AS, Agder Energi Invest (35,3 prosent) risikere at Morrow blir til tomorrow.

Som Velde påpekte i sitt innlegg, kan det nemlig drøye før kablene som skal skaffe strøm til batterifabrikken blir klare. NVE har nemlig ikke satt noen saksbehandler på saken.’

– Dette holder ikke! mener Arendals ordfører. – Det blir vanskelig å holde tidsskjemaet om at den nye kraftlinja fra Froland til Morrow-tomta i Arendal skal stå ferdig i 2024 – når NVE sju måneder etter at vi sendte konsesjonssøknaden ennå ikke har tildelt saken en saksbehandler, sier avdelingsleder for regionalnett i Agder Energi, Anne Tove Sløgedal Løvland, til Agderposten.

«Stram fremdriftsplan for ny kraftlinje til batterifabrikken», var overskriften på pressemeldingen Agder Energi Nett
sendte ut 23. desember i fjor. Her ble det opplyst at den detaljerte konsesjonssøknaden ble sendt til NVE (Norges
Vassdrags og Energidirektorat) i starten av desember 2021. Og «Nå håper nettselskapet på rask oppstart av behandlingen hos NVE, slik at videre prosess kan gå som planlagt», heter det i pressemeldingen. (Agderposten)

Gigafabrikker i kø

Uten at noen av landets godt betalte politikere eller energibyråkrater ser ut til å ha oppdaget det, har altså britene forlengst startet byggingen av British Volts batterifabrikk, noen få kilometer fra der norsk vannkraft via North Sea Link ilandføres!

 

Øverst i bildet sees anlegget til North Sea Link, mens den planlagte batterifabrikken til British Volt ligger tre små klilometer unna. Skjermdump: Google Maps

Sist uke ble det klart at den britiske regjeringen spytter i 100 millioner pund, vel 1,2 milliarder norske kroner til byggingen av British Volts storsatsning.

Batterifirmaet Britishvolt har fått bekreftelse på statlig finansiering som vil hjelpe dem med å bygge en gigafabrikk for 3000 ansatte på kysten av Northumberland. Selskapet hadde blitt lovet støtte som antas å være rundt 100 millioner pund, da forretningssekretær Kwasi Kwarteng besøkte stedet på Cambois, nær Blyth, i januar. Regjeringsfinansieringen ble sett på som nøkkelen til å tiltrekke seg 1,7 milliarder pund fra private investorer for å gjøre selskapets planer til virkelighet. (Business-Live)

Samme dag bekreftet britiske myndigheter dette på sin offisielle nettside:

The government has provided Britishvolt with a final grant offer through the Automotive Transformation Fund for its planned gigafactory in Northumberland.

The factory will produce enough batteries for over 300,000 electric vehicles each year, significantly supporting the UK automotive industry’s transition to a zero emissions future and increased production of electric vehicles. The project is set to create 3,000 direct highly-skilled jobs and another 5,000 indirect jobs in the wider supply chain. (UK Gov)

Norsk vannkraft går i strie strømmer til England og til kontinentet, uten at regjeringen løfter en finger for å snu strømmen. Britene takker og bukker og bygger sin fremtid på strøm fra Europas batteri. Norske forbrukere og norske industriforetak betaler.

Jammen fint at Næringsminister Jan Christian Vestre la frem regjeringens batteristrategi for en måned siden under tittelen: Nå lader vi opp sammen! 

Stillstand i sju måneder: – Morrow-kraftlinje blir neppe klar til 2024 (Agderposten – betalingsmur)

Arendal-basert batteriselskap får 25 millioner fra Innovasjon Norge (Fædrelandsvennen)

Government funding confirmed for Britishvolt Northumberland plant (Business-Live)

PS: Sverige er ikke så mye bedre:

Landet som aldri ser det komme: Batterifabrikken krever strøm som en by, men strømmen finnes ikke

Les også hva vi skrev i august i 2021:

Kraftkablene koster: Tredobling av strømprisene i Norge på ett år

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.