Vær Varsom Plakaten punkt 4.13 erklærer at feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig. Vil norsk presse rette opp en aborthistorie fra USA hvis den viser seg å være falsk?

For to dager siden skrev norske aviser om Bidens svar til Høyesteretts abort-avgjørelse. Fra NRK:

―Han undertegnet en presidentordre som skal beskytte privatlivet og retten til akutt helsehjelp for kvinner som søker abort. I tillegg ba han innstendig folket om å bruke stemmeretten til å stemme på slik at landet kan få en føderal abortlov, lik den Norge har.  Han ba Kongressen om å vedta en nasjonal lov som sikrer retten til abort.

I sin tale nevner Biden historien om den ti år gamle jenta som ble nektet abort i Ohio etter å ha blitt voldtatt. – Hun er allerede traumatisert. Seriøst, ti år gammel! Tror noen at det er slik det skal være? spurte presidenten retorisk.

– Det er allerede ekstreme lover i noen delstater. De tillater ikke engang abort ved voldtekt eller incest. I forrige uke ble det rapportert om en ti år gammel jente som er offer for voldtekt. Ti år gammel! Hun ble tvunget til å reise ut av delstaten, til Indiana, så hun kunne få ta abort som kan ha reddet livet hennes, sa han.

Aftenposten forteller den samme historien og noen dager før, den 4. juli, publiserte både Dagbladet og Dagens.no historien om den 10 år gamle jenta med overskriften «Voldteksoffer (10) nektet abort, må dra til en annen delstat.»

En oppsiktsvekkende og beleilig sak for abortforkjempere og  at hun var voldtatt i tillegg, gjør historien enda mer sensasjonell. Som Dagen.no skrev:

― Den lille jenta var nøyaktig seks uker og tre dager gravid. Og det var dermed de tre dagene som var avgjørende – og som dermed betydde at hun måtte få prosedyren utført i en helt annen tilstand.

You are fake news!

Problemet med historien er at den er antageligvis falsk og som New York Post rapporterte i går:

― President Biden står overfor økende skepsis etter at han gjentok den grufulle historien om et 10 år gammelt voldtektsoffer for å presse sin presidentordre om abort – uten å søke bevis for at historien er sann. Biden raste fredag mot Ohios restriktive abortlov da han refererte til den mye rapporterte hendelsen, der en ung jente angivelig ble tvunget til å reise over delstatsgrensene for å få en abort etter å ha blitt voldtatt. «Tenk deg å være den lille jenta,» sa han. «Jeg er seriøs, bare tenk å være den lille jenta. Ti år gammel!»

Men timer senere skriver NYP, erkjente Washington Post (under betalingsmur) det konservative kritikere hadde sagt i flere dager: at historien, først rapportert 1. juli av Indianapolis Star, er svært tvilsom.

Kilden til historien er Indianapolis OB-GYN Dr. Caitlin Bernard, som hevdet at en «lege for overgrep mot barn» i Ohio kontaktet henne etter å ha fastslått at det unge offeret var seks uker og tre dager gravid – tre dager for sent til å få en abort under den restriktive Ohio-aborten lov utløst av Høyesteretts Dobbs-avgjørelse. Bernard er den eneste kilden og ifølge NYP er hun en fremtredende forkjemper for abort. Megan Fox rapporterte fra PJ Media at det finnes ingen detaljer om stedet for forbrytelsen eller om den ble etterforsket av myndighetene.

 Ved lov i Ohio er legene pålagt å rapportere bevis på barnemishandling til politiet. I dagene etter har det ikke blitt rapportert om arrestasjoner i en slik sak.

Snopes faktasjekkere, som i følge All Sides er «left leaning», sa tirsdag at Bernard hadde nektet å gi ytterligere informasjon. Lørdag la Washington Post til at barnevernsbyråer i Cleveland, Columbus, Cincinnati, Dayton, Toledo og andre byer i Ohio ikke var klar over noen 10 år gamle voldtektsofre i deres jurisdiksjoner. NYP skriver videre:

― Pressesekretær i Det hvite hus Karine Jean-Pierre nektet fredag å si om Biden hadde bekreftet at lokal rettshåndhevelse søkte etter barnets angriper – og innrømmet at presidenten hadde brukt historien for å komme med et politisk poeng. «Presidenten snakket om den – en ung kvinne – bare for å vise hvor ekstrem beslutningen om – Dobbs-avgjørelsen var og hvor ekstrem den nå er for den amerikanske befolkningen, de amerikanske familiene.»

Vi vet at norsk presse har tilgang til Washington Post, en av favorittkildene til de venstrevridde mediene. Det blir spennende å se om de vil rette opp rette opp feilaktige opplysninger og beklage tabben. Eller vil kuene komme hjem før det skjer?

Korreksjon: En tidligere versjon av artikkelen refererte beklageligvis til Dagen.no istedenfor Dagens.no.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.