Roberto Cingolani deltar i talkshowet «Piazzapulita» på italiensk tv. Stillbilde: La7 / YouTube.

Italias klima- og energiminister Roberto Cingolani er en så uvanlig plante i det europeiske politiske landskapet at bransjefolkene der ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til ham. Den kjente fysikeren, som var sjef for Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) før Mario Draghi hentet ham inn som teknokrat i den italienske regjeringen i 2021, har aldri lagt skjul på at han egentlig hører hjemme i akademia, og at han hverken trenger, etterstreber eller forventer noen lang politisk karriere.

Cingolanis jobb i Draghis kabinett er kort fortalt å regissere og gi en smule troverdighet til det «grønne skiftet» i Italia – en oppgave som sannsynligvis vil mislykkes, men som «ministeren for det økologiske skiftet» (den offisielle tittelen hans) likevel gyver løs på med krum hals. Det er liten tvil om at Draghi trenger Cingolani mer enn Cingolani trenger Draghi.

Dermed er det også vanskelig for omgivelsene, hva enten de er politikere, NGO-er eller journalister, å disiplinere Cingolani med de virkemidlene man normalt kan bruke på yrkespolitikere som ikke duger til noe annet, og dermed ville bli stående desperate på bar bakke uten politiske verv. Den frittalende fysikeren har da også rett som det er kommet med oppsiktsvekkende kommentarer som statsråd, kanskje fremfor alt om hvor komplisert og grisedyrt det «grønne skiftet» vil bli.

Torsdag er Cingolani på farten igjen i et intervju med Corriere della Sera, denne gangen med en uttalelse med større politiske implikasjoner enn normalt: Batterisamfunnet vil gjøre oss mye mer avhengige av Kina på grunn av behovet for sjeldne jordmetaller, enn vi nå er av Russland på grunn av behovet for gass, hevder Cingolani. Dette er egentlig en verbal bombe, men i det italienske politiske landskapet gjør man så godt man kan for å late som ingenting.

Avisen vil helst snakke om elbiler, men Cingolani får raskt dreid samtalen over på Kina:

Corriere della Sera: Den europeiske overenskomsten om stans i salget av bensin- og dieselbiler fra 2035 er historisk, men er vi klare for elbilene?

Roberto Cingolani: Det er en enorm utfordring. For det første blir bilene annerledes, og ikke bare fordi forbrenningsmotoren som går på fossilt drivstoff, blir erstattet av en elektrisk motor som går på batteri. For batteriene er episentrum i dette skiftet. De nødvendige råvarene, litium og andre sjeldne jordmetaller, befinner seg for det aller meste i Kina og noen få andre land. Det betyr at hvis Europa går i gang med å bygge batterier, vil verdensdelens avhengighet av kinesiske råvarer bli mye større enn den avhengigheten vi for eksempel har nå av olje og gass fra Russland.

Den italienske klimastatsråden minner om at elektrisiteten som skal lade batteriene, også må skaffes til veie ved hjelp av fornybare energikilder, og at det vil behøves ny infrastruktur på kjempemessig skala for å få det til.

Reporteren vil snakke om syntetisk drivstoff, men Cingolani får dreid intervjuet over på avhengighet av Kina enda en gang.

De strategiske problemene er enorme. Vi kommer til å være i hendene på de ytterst få landene som produserer sjeldne jordmetaller, blant disse Kina, det må sies klart. Og selv om vi resirkulerer batteriene, vil vi ikke kunne bli selvforsynte. Husk av vi må elektrifisere hundrevis av millioner kjøretøyer bare i Europa.

Cingolani fortsetter intervjuet med å gni inn at elbiler ikke er så fordømrade CO2-syndfrie som det ofte gis inntrykk av. Her blir det ikke noe «nullutslipp», for utvinningen av sjeldne jordmetaller og byggingen av kjempemessige batterier vil medføre store CO2-utslipp.

Man får liksom litt på følelsen at han selv synes at alt dette er helteit selv om han forsikrer om det motsatte, men at han helst vil la folk trekke den konklusjonen selv etter å ha fått premissene servert. Men det spørs vel om ikke fysikkstudentene hans var endel smartere enn allmennheten.

Cingolani gnir Kina litt ekstra inn: «Den som besitter råvarene, bestemmer markedet, og det er et svakt punkt for oss», fastslår han.

Fra å være prisgitt Russland skal Europa altså gå over til la balletaket komme i hendene på Kina. Vi har virkelig de dummeste politikerne på planeten – hvis de ikke er kjøpt og betalt av Kina, da.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.